Rozpoczął się transport kluczowych elementów wielkogabarytowych do nowo budowanej elektrowni gazowo-parowej w Rybniku, którą realizuje spółka PGE Nowy Rybnik (wcześniej Rybnik 2050) z Grupy PGE. Transport obejmuje specjalistyczne urządzenia energetyczne, których waga może osiągać niemal 400 ton, szerokość ponad 5,5 m, a wysokość nawet 6,3 m.
Dostawy największych elementów budowanego bloku trwają już od października 2024 roku, kiedy rozpoczął się przewóz pierwszych elementów konstrukcji i podstawowych modułów kotła odzysknicowego z portu w Gdańsku. W 2025 roku transport obejmie kluczowe elementy nowo budowanej elektrowni, w tym pozostałe główne moduły kotła odzysknicowego, turbinę gazową, turbinę parową, generatory, elementy kondensatora i transformatory. Będą one dostarczane na plac budowy sukcesywnie przez całe półrocze.
Transport elementów odbywa się zarówno drogą lądową, jak i wodną. Część dostaw z portów w Gdańsku i Szczecinie realizowana jest z wykorzystaniem dróg publicznych, jednak najcięższe elementy przewożone są barkami ze szczecińskiego portu do Kędzierzyna-Koźla, gdzie po przeładunku na naczepy modułowe drogą lądową trafiają do Rybnika.
Ze względu na ogromne rozmiary i wagę przewożonych elementów, konieczne jest dostosowanie infrastruktury drogowej w sposób umożliwiający ich bezpieczny przewóz. Z tego też względu trasy przewozów zostały wcześniej starannie zaplanowane tak, aby zminimalizować ich wpływ na ruch drogowy i unikać wąskich przejazdów czy trudnych do pokonania odcinków dróg. W przypadku największych elementów, takich jak turbiny czy główne elementy kotła, konieczne może być przeprowadzenie częściowych zamknięć dróg oraz wprowadzenie objazdów, o czym kierowcy będą informowani z odpowiednim wyprzedzeniem. W celu zminimalizowania zakłóceń w codziennym ruchu drogowym wszystkie transporty będą realizowane tylko w godzinach nocnych, we współpracy z lokalnymi władzami oraz pod nadzorem służb drogowych.
Blok gazowo–parowy w Rybniku o mocy 882 MW będzie największym i najbardziej sprawnym blokiem tego typu w Polsce i jednym z największych w Europie. Inwestycja będzie spełniała najbardziej restrykcyjne limity emisyjne, wynikające z konkluzji BAT dla bloków gazowo-parowych. Emisja pyłu i tlenków siarki zostanie ograniczona niemal do zera, co istotnie wpłynie na jakość powietrza w regionie rybnickim. Wskaźnik emisyjności nowego bloku jest trzykrotnie niższy niż dla bloków węglowych pracujących obecnie w Elektrowni Rybnik czy Elektrowni Dolna Odra i wynosi 320 g CO2 na kWh wytworzonej energii elektrycznej.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum w składzie Polimex Mostostal i Siemens Energy. Partnerem logistycznym Siemens Energy przy budowie elektrowni gazowej w Rybniku jest DB Schenker wraz z podwykonawcami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.