Będą normy jakościowe dla biodiesla B100 i B20 oraz benzyny B 85. Ministerstwo Przemysłu określi też normę jakości dla biowęglowodorów ciekłych - samoistnego paliwa, czyli parafinowego oleju napędowego, który ma wkrótce pojawić się na stacjach.
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji w czwartek ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Przemysłu w sprawie metod badania jakości biopaliw ciekłych. Projekt ma dostosować metody badania jakości biodiesla z zawartością 100 proc. estrów metylowych (B100), biodiesla z zawartością 20 proc. estrów (B20) oraz benzyny z zawartością 85 proc. etanolu (E85) do obecnie obowiązujących norm. Chodzi również o określenie metody badania jakości nowego biopaliwa ciekłego, czyli biowęglowodorów ciekłych - parafinowego oleju napędowego (biowęglowodorów parafinowych).
Jak podkreśliło ministerstwo, wydanie takiego rozporządzenia jest niezbędne, by biowęglowodory parafinowe zostały objęte pełną kontrolą jakości paliw prowadzoną przez Inspekcję Handlową. W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że biopaliwa ciekłe, dla których metody badania jakości uregulowano w rozporządzeniu Ministra Energii z 14 października 2016 r. - B100, B20 i E85 - nie są obecnie kontrolowane w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw z uwagi na ich brak na stacjach paliwowych. Zaznaczono, że sektor paliwowy oczekuje pełnego uregulowania kwestii biowęglowodorów parafinowych, które w IV kwartale tego roku mają się pojawić na kilku ogólnodostępnych stacjach paliw.
Termin wejścia w życie rozporządzenia wyznaczono na dzień następujący po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia. W opinii projektodawcy taki okres vacatio legis jest wystarczający na przygotowanie przedsiębiorców do stosowania nowych regulacji. Ministerstwo poinformowało, że po zakończeniu uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania projektu oraz rozpatrzeniu przez komisję prawniczą, projekt rozporządzenia w ramach notyfikacji technicznej będzie objęty obowiązkowym 3-miesięcznym okresem wstrzymania procedury legislacyjnej, tzw. okresem standstill. Firmy będą więc miały czas na dostosowanie się do zmian - dodano.
Resort zwrócił uwagę, że w projekcie rozporządzenia nie ma regulacji dotyczących metod badania biopaliw ciekłych “stosowanych w wybranych flotach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego oraz benzyn silnikowych zawierających powyżej 10,0 proc. objętościowo biokomponentów lub powyżej 22,0 proc. objętościowo eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego“. Dodano, że nie ma bowiem norm dotyczących metod badań tych gatunków paliw.
Podano, że projekt rozporządzenia podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.