Nie traktuj zapytania ofertowego na audyt SEO jako formalność. Aby uzyskać precyzyjne wyniki, dostosowane do specyficznych potrzeb Twojego biznesu, zawrzyj w nim kilka istotnych informacji. Zidentyfikowane problemy, kluczowe elementy oferty i technologie wykorzystywane na stronie to trzy najważniejsze elementy, które należy uwzględnić w briefie, aby audyt był maksymalnie efektywny i przyniósł Ci realne korzyści.
1: Problemy, z jakimi boryka się Twoja strona i biznes
Audyt SEO to coś więcej niż techniczna analiza – powinien odnosić się również do problemów biznesowych i marketingowych dotyczących witryny, takich jak niski ruch organiczny, nagły spadek widoczności, czy słaby współczynnik konwersji.
Obserwujesz, że liczba odwiedzin na Twojej stronie systematycznie spada? Przekaż audytorowi dane dotyczące ruchu oraz swoje podejrzenia co do przyczyn. Audyt SEO może pomóc zidentyfikować, czy problem leży w zmianach algorytmów wyszukiwarek, kwestiach technicznych, czy może w treściach na stronie. Kiedy audytor ma informacje, co działo się w obrębie witryny – przepisywano treści, ustawiano przekierowania z innej domeny, migrowano serwis z innego CMS’a – nie będzie tracił cennego czasu na wyważanie otwartych drzwi. Pozwoli to audytorowi skupić się na obszarach, które wymagają szczególnej uwagi, co uczyni audyt bardziej wartościowym.
Pamiętaj jednak, że nie każda agencja cechuje się takim właśnie podejściem. Przed podjęciem współpracy zaznacz wyraźnie, że interesuje Cię analiza ukierunkowana na rozwiązanie wskazanego problemu. Dokładnie zapoznaj się ze stroną internetową agencji i sprawdź, czy oferuje audyty poświęcone określonym problemom. Dedykowane analizy, których indywidualnie ustalane zakresy pozwolą na znalezienie niewiadomej, znajdziesz np. w ofercie audytów SEO agencji takaoto.pro.
2: Najważniejsze aspekty oferty
Dla każdego biznesu istotne są inne elementy składające się na jego ofertę. Upewnij się, że agencja SEO dokładnie rozumie, co jest dla Ciebie najważniejsze.
Wskaż te segmenty swojej oferty, które generują największe przychody lub są dla Twojej firmy najbardziej perspektywiczne. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep z odzieżą damską, a sukienki i spodnie są najczęściej kupowanymi produktami, poinformuj o tym audytora. Podobnie w przypadku, gdy Twój sklep nie jest jeszcze uruchomiony, ale strategia zakłada mocne wejście w pewien segment, np. sukienki na studniówkę. Dzięki temu audytor będzie mógł skupić się na optymalizacji stron tych produktów, co może prowadzić do wzrostu sprzedaży.
Jeśli działasz tylko na określonym terenie, jak np. miasto czy region, zaznacz to w zapytaniu. Na przykład, oferując usługi kosmetyczne tylko w Warszawie, audytor będzie analizował konkurencję w tej lokalizacji, co pozwoli na lepsze dostosowanie strategii SEO. Przedstaw również swoje plany rozwojowe, czyli na jakie rynki chcesz wejść w przyszłości, bo będzie to miało znaczenie przy analizie. Ponadto przekaż informacje o unikalnych cechach Twojej oferty, które nie zawsze są widoczne na stronie. Może to być własna flota dostawcza, wyjątkowa jakość produktów, czy też specjalizacja w konkretnym segmencie.
Jeśli planujesz rozszerzenie działalności na nowe rynki, wprowadzenie nowych produktów lub usług, poinformuj o tym audytora. Dzięki temu rekomendacje będą uwzględniać przyszłe cele i umożliwią lepsze przygotowanie strony na planowane zmiany.
Te informacje pomogą agencji lepiej zrozumieć Twój biznes i przygotować rekomendacje, które będą najbardziej efektywne
3: Technologie i rozwiązania techniczne, z których korzystasz na stronie
Techniczne szczegóły strony mają kluczowe znaczenie w audycie SEO. Upewnij się, że audytor zna wszystkie istotne aspekty technologiczne Twojej witryny, takie jak:
* platforma CMS – podaj, na jakim silniku działa Twoja strona (a jeśli była migrowana to z jakiego CMS’a). Poszczególne platformy mają różne specyfiki, czy ograniczenia, co może wpłynąć na trafność wniosków i sugestii zawartych w audycie. W niektórych przypadkach audytor jest w stanie samodzielnie określić silnik strony, ale warto od razu wskazać taką informację, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień.
* nietypowe wtyczki i rozszerzenia – jeśli korzystasz z niestandardowych wtyczek lub narzędzi, które mogą wpływać na działanie strony, poinformuj o tym agencję. Niektóre wtyczki mogą blokować crawlery bądź w inny sposób wpływać na wyniki analizy.
* dostęp do strony – zaznacz, kto ma pełny dostęp do zarządzania stroną i wprowadzania zmian. Jeśli zarządzanie stroną powierzyłeś zewnętrznemu dostawcy usług, albo nie możesz samodzielnie jej modyfikować, może to mieć wpływ na możliwość wdrożenia zaleceń z audytu i cały proces optymalizacji strony.
Dostarczając szczegółowe informacje techniczne, zapewniasz, że audyt będzie przeprowadzony bez zbędnych przeszkód, co pozwoli uzyskać jak najbardziej precyzyjne wyniki.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.