PKP Intercity odebrało pierwszą z 46 zamówionych lokomotyw elektrycznych Griffin, które będą wyprodukowane w ramach umowy wartej 1,17 mld zł brutto ze Spółką Newag - poinformowało w czwartek PKP Intercity.
PKP Intercity przypomniało, że umowa na produkcję 46 lokomotyw EU160 Griffin została zawarta pod koniec 2023 roku. Producent, jak poinformował przewoźnik, zadeklarował dostarczenie wszystkich pojazdów w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia kontraktu.
W informacji podkreślono, że kolejne lokomotywy będą sukcesywnie dostarczane przewoźnikowi - do końca 2025 roku planowana jest dostawa wszystkich 46 pojazdów. Tym samym ostatnie z zamówionych jednostek zaczną prowadzić pociągi z pasażerami na pokładzie na początku 2026 roku - poinformowała spółka. Nowe lokomotywy będą stacjonowały w Warszawie oraz Krakowie.
Produkowane przez Newag lokomotywy są dostosowywane do prędkości 160 km/h i wyposażane w systemy, które zwiększają zarówno bezpieczeństwo podróży, jak i komfort pracy maszynistów. Należą do nich między innymi systemy: ETCS, przeciwpożarowy, monitoringu, lokalizacji GPS, łączności pokład/ziemia, a także diagnostyki pokładowej. W ramach zamówienia producent zapewni utrzymanie lokomotyw w pierwszym cyklu użytkowania, a w proces ten będą zaangażowani także pracownicy PKP Intercity.
Spółka przypomniała, że w jej taborze jest coraz więcej nowoczesnych lokomotyw Griffin - w listopadzie 2020 roku przewoźnik zakończył odbiór 30 elektrycznych lokomotyw EU160. Pod koniec września tego roku odebrane zostały dwie ostatnie lokomotywy tej samej serii, wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego łącznie 20 maszyn wraz z utrzymaniem o wartości 524,6 mln zł brutto.
W tym samym miesiącu park lokomotyw wzmocniło 9 Griffinów rozwijających prędkość 200 km/h. Obecnie trwa produkcja kolejnych sześciu pojazdów. Wartość całego kontraktu, wraz z utrzymaniem, to blisko 388 mln zł brutto. Nowoczesne lokomotywy będą zastępowały starsze serie lokomotyw elektrycznych - poinformował przewoźnik.
W informacji podkreślono, że nowa jednostka niebawem zostanie wdrożona do rozkładu jazdy.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji, która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.