Agencja Rozwoju Przemysłu przygotowała raport dotyczący międzynarodowego rynku węgla. Z opracowania wynika, że na przestrzeni września główne rynki spot węgla wysokoenergetycznego straciły na wartości. „Jak podały niektóre ze źródeł, spirale spadków na tych rynkach rozkręcił we wrześniu ograniczony popyt" - czytamy w raporcie.
Agencja Rozwoju Przemysłu doniosła, że indeks dzienny CIF ARA dla węgla o wysokiej wartości opałowej NAR 6 000 kcal/kg osiągnął wartość 116,58 USD/t na dzień 27 września. Indeks tygodniowy CIF ARA dla NAR 6 000 kcal/kg osiągnął wartość 114,89 USD/t na ten dzień, odnotowując wzrost o 1,40 USD/t, tj. o 1,23%, a indeks miesięczny CIF ARA dla NAR 6 000 kcal/kg odnotował spadek o 6,89 USD/t, tj. o 5,66%, osiągając poziom 114,75 USD/t, wg notowań Argus.
„Jak podały źródła, na osłabienie europejskich notowań węgla NAR 6 000 kcal/kg przełożyła się niższa od spodziewanej aktywność zakupowa niemieckiego sektora energetycznego, wzrost produkcji energii ze źródeł odnawialnych w Niemczech czy też spadające ceny gazu w Europie. Końcem września wycena rynku CIF ARA nieco wzrosła w ślad za ożywieniem popytu związanym z uzupełnianiem zapasów na sezon grzewczy oraz gwałtownym odbiciem cen gazu po tym, jak Ukraina odmówiła przedłużenia umowy z Gazpromem na tranzyt tego błękitnego paliwa przez swoje terytorium" - podaje ARP w raporcie.
Południowoafrykański rynek węgla wysokoenergetycznego poruszał we wrześniu z większą dynamiką niż rynek europejski. Z kolei na przestrzeni września australijski rynek węgla wysokoenergetycznego również odnotował korektę. Wycena tego rynku konsekwentnie spadała trzy tygodnie z rzędu.
„Jak wynika z danych NBS, produkcja węgla w Chinach w okresie styczeń-sierpień 2024 wyniosła 3,05 mld t, co oznacza spadek o 0,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jak wynika z danych BigMint, indyjski import węgla energetycznego w sierpniu 2024 r. wyniósł ok. 13,5 mln t, co oznacza spadek o 9% w porównaniu z poziomem osiągniętym w lipcu 2024 r. Najwięcej tego surowca Indie w sierpniu zaimportowały z Indonezji (8 mln t) oraz RPA (1,8 mln t)” - czytamy w opracowaniu Agencji Rozwoju Przemysłu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Promocja w PGG jest ok, ale i tak się nie zdecyduje. Cena wychodzi ta sama co u mnie na lokalnym składzie, gdyż transport to przy moich potrzebach aż grubo ponad 3000 zł. Kupiłbym z 10-12 ton ale gdyby nie było opłat za ten nieszczęsny transport. To jest chore żeby koszt transportu 24 ton w odległości 400-500 km wynosił 7500 zł