W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie ministra klimatu określające wskaźnik redukcji gazów dla energii elektrycznej w 2025 r. na poziomie 171,3 gCO2eq/MJ. Efektem zmiany będzie korzystniejsza w stosunku do innych paliw pozycja energii elektrycznej w zasilaniu samochodów.
W opublikowanym w poniedziałek rozporządzeniu wyznaczono wskaźnik na 2025 r. na poziomie 171,3 gCO2eq/MJ (gramy ekwiwalentu CO2 na megadżul-PAP) na podstawie danych z roku 2022 r.
Jak wskazywano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, do wyliczenia wskaźnika została zastosowana taka sama jak w roku poprzednim metodyka określona w raporcie Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB). MKiŚ wskazał, że dane niezbędne do wyliczenia tego wskaźnika emisji gazów zostały pozyskane z Eurostatu, Głównego Urzędu Statystycznego, Polskich Sieci Energetycznych S.A., Europejskiej Agencji Środowiska.
Resort uzasadniał, że z uwagi na zmieniającą się strukturę surowców wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej m.in. w zakresie wzrostu produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii oraz zmniejszenia produkcji energii elektrycznej z paliw kopalnych uznano, że celowe jest coroczne aktualizowanie wartości wskaźnika emisji gazów cieplarnianych dla energii elektrycznej. Spodziewanym efektem tej zmiany będzie z roku na rok korzystniejsza pozycja energii elektrycznej stosowanej w transporcie samochodowym do realizacji NCR. Dzięki temu prawdopodobnie przedsiębiorstwa energetyczne będą chętniej przystępowały do realizacji Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR) - dodano.
Narodowy Cel Redukcyjny to obowiązek zapewnienia określonego co rocznie minimalnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, LPG, gazu ziemnego (CNG i LNG), oleju do silników statków żeglugi śródlądowej lub wodoru, stosowanych w transporcie.
Resort klimatu przygotowując rozporządzenie zwracał uwagę, że wartość wskaźnika emisji gazów cieplarnianych dla energii elektrycznej na 2024 r. została wyznaczona na poziomie 178,9 gCO2eq/MJ. W uzasadnieniu do projektu przypomniano też, że po raz pierwszy wskaźnik emisji dla energii elektrycznej został ustalony w rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 12 czerwca 2017 r. w sprawie metodyki obliczania emisji gazów cieplarnianych, określenia wskaźników ich emisji oraz wartości opałowej dla poszczególnych paliw i wartości energetycznej energii elektrycznej na poziomie 221,7 gCO2eq/MJ.
Dodano też, że zgodnie z prawem do realizacji NCR może fakultatywnie przystąpić przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną stosowaną w pojazdach samochodowych, po poinformowaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o przyjęciu takiego obowiązku. Ponadto, podmioty realizujące NCR mogą skorzystać z możliwości wspólnej realizacji tego obowiązku. Jednocześnie, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie metodyki przy wyliczaniu emisji gazów cieplarnianych z energii elektrycznej zastosowanej w pojazdach, w których jest silnik z elektrycznym mechanizmem napędowym o napędzie akumulatorowym, należy zastosować współczynnik korygujący wydajność układu napędowego, który wynosi 0,4 - zwrócił uwagę resort.
W uzasadnieniu resort wskazał, że metodyka obliczania poziomu realizacji NCR została określona w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 4 lipca 2022 r.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.