1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 września 2024 14:50 Prezentacja

Mild Hybrid – miękka hybryda, co to jest i jak działa?

fot: elements.envato.com

W ostatnich latach coraz więcej mówi się o hybrydowych układach napędowych w samochodach, które mają na celu zmniejszenie emisji spalin oraz zużycia paliwa. Jednym z takich rozwiązań jest miękka hybryda (ang. mild hybrid), która zyskuje popularność wśród producentów samochodów, takich jak Volvo czy Audi. W artykule wyjaśniamy, czym jest ten typ napędu, jak działa i jakie korzyści niesie dla kierowców.

Co to jest miękka hybryda (mild hybrid)?

Miękka hybryda określana z angielskiego jako mild hybrid (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle), to układ napędowy, który łączy silnik spalinowy z dodatkowym silnikiem elektrycznym. W odróżnieniu od hybryd typu plug-in, miękka hybryda nie posiada możliwości zasilania z gniazdka elektrycznego, a zamiast tego bazuje na odzyskiwaniu energii podczas hamowania oraz jej magazynowaniu w niewielkim akumulatorze.

Kluczowym elementem układu mild hybrid jest generator rozruchowy, który współpracuje zarówno z silnikiem spalinowym, jak i silnikiem elektrycznym. Dzięki temu samochód może na przykład wyłączyć silnik podczas postoju na biegu jałowym, co redukuje zużycie paliwa i emisję spalin, szczególnie w miejskim ruchu.

Wśród miękkich hybryd znajdziemy pojazdy wielu znanych matek w tym: Audi A6 2.0 TFSI MHEV, BMW serii 5 (520d), Mercedes-Benz E-Class (E 300 d), Volvo XC60 B5, Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid, Hyundai Tucson 1.6 T-GDi MHEV, Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV, Suzuki Swift Hybrid.

Coraz częściej pojazdy tego typu pojawiają się w ofercie wypożyczalni samochodów sportowych i luksusowych. Jeśli ten temat wydaje Ci się ciekawy, możesz dowiedzieć się więcej o samochodach sportowych i luksusowych i ich wynajmie ze strony: https://cylindersi.pl/wynajem-samochodow-sportowych/.

Fot. elements.envato.com

Jak działa miękka hybryda?

Zasada działania miękkiej hybrydy to tak naprawdę bardzo proste i funkcjonalne rozwiązanie. Miękka hybryda działa na zasadzie współpracy pomiędzy silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. W trakcie przyspieszania silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy, co przekłada się na płynniejszą jazdę i mniejsze spalanie. Co ważne, miękkie hybrydy nie potrafią poruszać się wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, co odróżnia je od pełnych hybryd i hybryd typu plug-in.

Jak działa mild hybrid

W momencie hamowania układ mild hybrid odzyskuje energię, która normalnie zostałaby stracona w postaci ciepła. Dzięki temu energia ta jest przechowywana w akumulatorze i może być ponownie wykorzystana podczas rozruchu lub wspomagania silnika spalinowego. Miękkie hybrydy wykorzystują również funkcję „start-stop”, która automatycznie wyłącza silnik na postoju, aby ograniczyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Układ miękkiej hybrydy można podzielić na hybrydy „mikro” oraz hybrydy „miękkie” (właściwe).

Technologia Mild Hybrid – czym różni się od pozostałych rodzajów napędu hybrydowego?

Napędy hybrydowe zyskują na popularności w związku z rosnącymi wymaganiami dotyczącymi redukcji emisji spalin i poprawy efektywności paliwowej. Wśród różnych rodzajów napędów hybrydowych jednym z prostszych i bardziej ekonomicznych rozwiązań jest technologia Mild Hybrid (miękka hybryda). Warto jednak zrozumieć, czym różni się ona od innych technologii hybrydowych, takich jak pełna hybryda (HEV) czy hybryda typu plug-in (PHEV).

Różnice między Mild Hybrid a pełną hybrydą (HEV)

Pełna hybryda (HEV) to bardziej zaawansowana technologia w porównaniu do mild hybrid. Pojazdy z pełnym napędem hybrydowym mogą poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym przy niskich prędkościach lub w krótkich dystansach, co prowadzi do znaczącej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Silnik elektryczny w pełnej hybrydzie jest na tyle duży, że może samodzielnie napędzać pojazd, a akumulator jest większy niż w przypadku miękkiej hybrydy.

Główne różnice to:

* Możliwość jazdy na napędzie elektrycznym: Pełne hybrydy mogą poruszać się bez wsparcia silnika spalinowego, czego miękkie hybrydy nie potrafią.
* Oszczędność paliwa: Pełne hybrydy oferują większe oszczędności paliwa, szczególnie w miejskich warunkach jazdy.
* Kompleksowość systemu: Pełne hybrydy mają bardziej złożony układ napędowy i wymagają większych akumulatorów oraz mocniejszych silników elektrycznych.

Fot. elements.envato.com

Zalety układu mild hybrid

Układ mild hybrid oferuje kilka istotnych korzyści, które mogą zainteresować zarówno ekologów, jak i osoby szukające oszczędności w codziennej eksploatacji pojazdu:

1. Oszczędność paliwa – Dzięki wsparciu silnika elektrycznego, samochody z układem miękkiej hybrydy zużywają mniej paliwa w porównaniu do aut wyłącznie z silnikiem spalinowym.
2. Niższa emisja – Mniejsze zużycie paliwa przekłada się na redukcję emisji spalin, w tym dwutlenku węgla oraz tlenków azotu.
3. Lepsze osiągi – Wspomaganie przez silnik elektryczny poprawia dynamikę pojazdu, szczególnie przy niskich prędkościach i w trakcie przyspieszania.
4. Odzyskiwanie energii – Samochody z układem mild hybrid wykorzystują energię kinetyczną, co sprawia, że system jest bardziej efektywny niż tradycyjne układy napędowe.

Jakie samochody oferują miękką hybrydę?

Coraz więcej producentów wprowadza na rynek samochody wyposażone w układ mild hybrid. Popularne modele to m.in. Volvo mild hybrid, Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedes-Benz C-Class. Oferta samochodów hybrydowych ciągle się poszerza, a miękkie hybrydy stają się coraz bardziej dostępne.

Czy warto zdecydować się na miękką hybrydę?

Samochody z miękką hybrydą to idealne rozwiązanie dla osób, które poszukują technologii hybrydowej bez konieczności ładowania z zewnętrznego źródła, jak w przypadku hybryd typu plug-in. Choć miękkie hybrydy nie pozwalają na jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, oferują realne oszczędności paliwa i korzyści związane z ekologiczną eksploatacją pojazdu. Dzięki zastosowaniu technologii odzyskiwania energii i wsparcia przez silnik elektryczny zmniejszają zużycie paliwa i są bardziej przyjazne środowisku niż samochody z pełni spalinowymi układami napędowymi.

Podsumowując, miękkie hybrydy to kompromis pomiędzy tradycyjnymi pojazdami z silnikami spalinowymi a bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami hybrydowymi. Działają na zasadzie współpracy pomiędzy silnikiem spalinowym a układem mild hybrid, co przekłada się na oszczędność paliwa, lepsze osiągi i mniejsze emisje.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Tyle będą zarabiać górnicy. Jest porozumienie
26 września 2024
48.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]