- Agencja Rozwoju Przemysłu aneksowała termin spłaty pożyczki udzielonej na budowę fabryki elektrycznego samochodu Izery - poinformował PAP prezes ARP Michał Dąbrowski.
PAP zapytała prezesa ARP o losy pożyczki w wysokości ponad 131 mln zł, której poprzedni zarząd agencji udzielił na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera w sierpniu 2023 r.
- Według oceny audytorów, (pożyczka - PAP) została udzielona w sposób niewłaściwy. Po to, żeby udzielić pożyczki, oprócz zabezpieczenia trzeba mieć zdefiniowane źródło spłaty - powiedział PAP Dąbrowski. Dodał, że twarde zabezpieczenie w postaci gruntu pod fabrykę to jest jeden z warunków udzielenia pożyczki, ale my nie jesteśmy bankiem ziemi.
Prezes ARP poinformował, że agencja i zarząd ElectroMobility Poland (EMP) normalizują problem pożyczki pod budowę fabryki elektrycznego samochodu Izera.
- Z nowym zarządem ElectroMobility Poland przeprowadziliśmy szereg spotkań. Jeżeli projekt jest realizowany, to po co mamy się wycofywać z tej pożyczki? Na dzisiaj aneksowaliśmy termin zwrotu pożyczki na wypadek, gdyby projekt miał być w jakimś stopniu zatrzymany. Nie widać takiego kierunki - powiedział Dąbrowski.
Ocenił, że Izera to projekt, który wymaga bardzo precyzyjnego procesu inwestycyjnego, zarządczego.
- To są duże capeksy, zaawansowana technologia, bardzo duże ryzyka i spore szanse - powiedział.
Przyznał, że zarząd ARP nie obawia się, że pożyczone na fabrykę Izery pieniądze w jakimkolwiek stopniu przepadną. Grunt jest wielokrotnie więcej wart niż pożyczka, której udzieliliśmy.
- Trzymamy kciuki za zarząd ElectroMobility Poland, żeby proces się dział - dodał prezes ARP.
10 maja br. Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
W marcu br. EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery - firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.
ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. Spółka ma stworzyć prototypy pierwszych samochodów elektrycznych i buduje nową polską markę motoryzacyjną Izera. Spółkę założyły: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła wówczas po 25 proc. kapitału akcyjnego. 16 stycznia 2023 r. Skarb Państwa objął akcje spółki nowej emisji w zamian za wkład pieniężny. Kapitał zakładowy wynosi 534 mln 738 tys. 926,92 zł i został w pełni wpłacony.
Obecnie Skarb Państwa ma 90,8 proc. akcji, a spółki energetyczne mają po 2,3 proc. akcji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.