Zakład Remontowo-Produkcyjny Polskiej Grupy Górniczej nie zwalnia tempa prowadzonych robót. W ub.r. do śląskich kopalń dostarczył ponad 800 sztuk wyremontowanych i wyprodukowanych sekcji obudów zmechanizowanych. Wyprodukowano ponadto 13,3 tys. urządzeń hydrauliki siłowej i ponad 41 tys. elementów tras do kolejek podwieszonych. W br. plan zakłada wyremontowanie i wyprodukowanie łącznie 838 sztuk obudów, zwiększenie produkcji hydrauliki siłowej o prawie 20 proc., a także wykonanie ponad 56 tys. elementów tras kolejek podwieszonych.
Zakład Remontowo-Produkcyjny PGG jest jednym z największych producentów tras kolejek podwieszonych dla kopalń.
– Zaopatrujemy wszystkie oddziały PGG w trasy kolejek podwieszonych. Od kilku lat ustandaryzowaliśmy ich trasy. To samo stało się w przypadku tras przenośników zgrzebłowych. Jesteśmy również ich producentem według dokumentacji ZRP – mówi Jan Gil, dyrektor Zakładu Remontowo-Produkcyjnego PGG w Bieruniu.
Obecnie w kopalniach PGG w ponad 90 proc. stosowana jest trasa typu ZRP. W 2023 r. wyprodukowano ich ponad 41 000 sztuk. Plan na br. zakłada wyprodukowanie kolejnych 56 134, podobnie jak na 2025 r.
Wykonano ponadto pokaźną liczbę tras przenośników zgrzebłowych ZRP, zarówno ścianowych, jak i podścianowych. Dokładnie 378. W 2024 r. zakłada produkcję na poziomie 215.
– Wprowadziliśmy w kopalniach PGG standaryzację i unifikację obudów zmechanizowanych. Od dwóch lat wszystkie zakupy obudów odbywają się według dokumentacji typu ZRP PGG. Produkujemy trzy typy obudów w zakresie wysokości – niska, średnia i wysoka i takie też są dostarczane do kopalń – wyjaśnia Jan Gil.
W zależności od mocy przerobowej zakładu, produkcja prowadzona jest we własnym zakresie bądź w kooperacji.
– Część lub nawet całe zlecenie przetargowe kierujemy na rynek zewnętrzny. W tej kwestii nie ma żadnych obaw, ponieważ wszystkie firmy zewnętrzne produkują te obudowy według naszej dokumentacji – potwierdza Jan Gil.
Do produkcji sekcji obudów zmechanizowanych używa się stali, m.in. typu alform 700. Pod względem wytrzymałościowym jest to materiał o parametrach podobnych do stali typu S690QL. Jest to stal termomechanicznie walcowana, przez co nie ma potrzeby podgrzewania jej w procesie spawania. Są szyte na miarę każdej kopalni. Podzespoły z jednego typu obudowy pasują do obudowy innego typu, hydraulika siłowa i pomocnicza jest w 100 proc. zamienialna, prócz stojaków.
W śląskich kopalniach Polskiej Grupy Górniczej pracuje obecnie 1928 nowych sekcji obudów zmechanizowanych wyprodukowanych na podstawie dokumentacji własnej ZRP. W 2024 r. przewiduje się dostawę kolejnych 430 nowych sekcji przeznaczonych dla kopalń PGG. Trafiły już do ruchów Jankowice i Rydułtowy kopalni ROW.
Ponadto w 2023 r. ZRP PGG wyprodukował 378 członów przenośników zgrzebłowych i wyremontował 59. W br. planuje się wyprodukowanie 215 tego rodzaju elementów.
Od półtora roku w halach Zakładu Remontowo-Produkcyjnego trwa także produkcja koryt do przenośników zgrzebłowych, co – przypomnijmy – wiązało się z inwestycjami, m.in. wprowadzeniem wysokowydajnej technologii spawania łukiem krytym. Jest to proces, w czasie którego łuk spawalniczy nie jest widoczny, bo jarzy się pod warstwą ziarnistego topnika, stapiając podawany w sposób ciągły drut elektrodowy i materiał rodzimej konstrukcji. Dzięki temu poprawiły się warunki pracy. Wyeliminowano promieniowanie ultrafioletowe i dymy spawalnicze.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.