Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza, nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa, która powstała w 1853 roku. Ma więc już nieco ponad 170 lat! Jest żywym świadectwem dawnego przemysłu, minionej już techniki kolejowej. Operatorem GKW jest Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a główną siedzibą jest Bytom - czytamy w nadesłanym komunikacie prasowym.
W tym roku ogólnodostępne pociągi turystyczne ruszyły z dniem 1 maja. Rozkłady jazdy zostały podzielone na rozkład wiosenny, letni oraz na wydarzenia specjalne.
- Przyjęliśmy założenia według których w niedzielę część pociągów prowadzi nasz parowóz Ryś. Pozostałe pociągi prowadzą nasze lokomotywy spalinowe. Ryś kursuje na trasie Bytom Karb Wąskotorowy - Tarnowskie Góry Wąskotorowe, lokomotywy spalinowe prowadzą pociągi na pełnej trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Na pociągi na pełnej trasie zapraszamy do dnia 8 września w każdą sobotę, niedzielę i święto (15 sierpnia) - informuje stowarzyszenie.
Nowością dla naszych podróżnych, wprowadzoną od tego roku jest honorowanie przez kolej ulg ustawowych. Ulgi te są tożsame jak na kolei normalnej. Po ponad dwóch miesiącach ich stosowania widać że cieszą się dużą popularnością wśród naszych podróżnych.
Oprócz przejazdów pociągami stowarzyszenie oferuje zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikami, którzy opowiedzą o historii kolei, o tym jak działają urządzenia sterowania ruchem kolejowym znajdujące się na nastawni i którzy pokażą wagon salonowy z 1912 roku. Do tego na tej samej stacji otwarta również jest nasza Izba Tradycji i sklepik z pamiątkami. A to wszystko w niedzielę i święta w czasie obowiązywania letniego rozkładu jazdy.
- W najbliższy piątek, 19 lipca zapraszamy na pierwszą w tym roku Nocną Szychtę. Jest to specjalny, wieczorno-nocny przejazd na całej trasie naszej kolei połączony z oprowadzaniem po stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz możliwością upieczenia kiełbasek przy ognisku. Pociąg będzie prowadziła lokomotywa Lxd2 a jego prędkość pozwoli na delektowanie się nocnym klimatem. Bilety na wydarzenie zakupicie na naszej stronie: bilety.sgkw.eu - czytamy.
W wrześniowy weekend, 14-15 września stowarzyszenie zaprasza na jubileusz 170-lecia kolei. W planach, oprócz oczywistych przejazdów pociągami między innymi: animacje dla dzieci, wejścia pod lokomotywę, drezyny, fireshow i wiele, wiele innych.
- Utrzymanie kolei wąskotorowej to nie tylko przejazdy z podróżnymi. Przejazdy stanowią ułamek działalności naszej organizacji która jest zarazem zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem. Wiosną roku bieżącego, przed rozpoczęciem sezonu przewozowego udało się wyremontować kolejne 350 m toru. Pozwoliło nam to na utrzymanie prędkości rozkładowej dla pociągów pasażerskich oraz zwiększyło bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego - podkreśla stowarzyszenie.
I dalej czytamy: - Kolej to nie tylko infrastruktura ale również tabor. Od wiosny bieżącego roku prowadzimy naprawę główną naszego najstarszego wagonu jeżdżącego w pociągach pasażerskich. Jest to wagon brankard, pełniący funkcję wagonu bagażowo-rowerowego, który został wyprodukowany w roku 1898. W ramach naprawy wykonaliśmy między innymi naprawę konstrukcji stalowej, wymianę deskowania czy też naprawę wózków wagonu. Po zakończeniu naprawy zostanie on ponownie włączony w skład pociągów przemierzających trasę Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie.
Stowarzyszenie poprzez swoich członków złożyło wnioski do dwóch Budżetów Obywatelskich: Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego oraz Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego.
- W ramach tego pierwszego chcemy zaproponować projekt mający na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie zabytku techniki jakim niewątpliwie są Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Byłaby to żywa lekcja historii połączona z przejazdami 74-letnim parowozem. Od mieszkańców naszego województwa zależy teraz przyszłość tego projektu. W ramach drugiego wymienionego budżetu obywatelskiego (dla miasta Bytom) zgłosiliśmy aż dwa projekty. Jednym z nim jest odbudowa ostatniego na świecie egzemplarza parowozu typu Bytom. Odbudowany parowóz serii Tw47 byłby unikatem na skalę Polski, jak również stałby się magnesem przyciągającym zagranicznych turystów. Drugi projekt zgłoszony przez naszych członków to remont wagonów letnich. Wykonanie przy nich prac na poziomie naprawy głównej pozwoliłoby na zwiększenie ilości wagonów w pociągach, co bezpośrednio przełoży się na komfort podróży dla naszych pasażerów - czytamy w komunikacie stowarzyszenia.
W maju rozpoczęła się przebudowa stacji końcowej w Miasteczku Śląskim (stacja Miasteczko Śląskie Wąskotorowe). W ramach inwestycji gminy Miasteczko Śląskie budowane jest centrum przesiadkowe, łączące w sobie autobusy ZTM Katowice, pociągi wąskotorowe oraz pociągi Kolei Śląskich jeżdżące po linii kolejowej nr 182 (tzw. linia lotniskowa). Po zakończeniu inwestycji kolej zyska całkowicie nową, funkcjonalną stację. Dla podróżnych korzyścią będą dwa nowe perony, toaleta publiczna i miejsca parkingowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.