Polacy patrzą w przyszłość z coraz większym optymizmem, co pokazuje wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumenckich. Majowy wynik był najwyższy od 2019 roku. To przede wszystkim efekt pozytywnych postaw w najmłodszej grupie wiekowej - wynika z badania GfK - An NIQ Company.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK - An NIQ Company to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. W maju 2024 r. wyniósł 3,6 pkt, co oznacza wyraźny wzrost, o 2,3 jednostki w stosunku do kwietnia. Tym samym to najlepszy wynik Barometru nie tylko w tym roku, ale od wielu lat. Ostatni raz wskaźnik był wyższy we wrześniu 2019 roku - wynika z danych przedstawionych w raporcie.
Z danych GfK - An NIQ Company wynika, że w maju br. poprawiła się większość kluczowych wskaźników barometru - zarówno w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i własnych portfeli. Podobnie jak przed miesiącem prezentuje się nasza skłonność do wydatków na dobra trwałe - 12,8 jednostek. Znacznie większe zmiany wciąż możemy zauważyć w perspektywie długofalowej. Przed rokiem składowe barometru były nawet o kilkadziesiąt jednostek gorsze. Dla przykładu przyszłą sytuację ekonomiczną kraju ocenialiśmy na -24,5, a obecnie jest to -5,7. Zmiany na przestrzeni ostatnich 5 miesięcy są już jednak minimalne.
W maju, podobnie jak przed miesiącem, w wyraźnie lepszych nastrojach konsumenckich byli mężczyźni. Wciąż bardzo duże różnice zaobserwować można w poszczególnych grupach wiekowych - sięgają one ponad 40 jednostek. W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie są ludzie młodzi (od 15 do 29 lat). W tej grupie wskaźnik osiągnął 29,3 jednostek na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średnik wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym odpowiednio -11,4 i -6,6 jednostki.
- W ostatnich miesiącach jeszcze mocniej odznaczyły się dwie prędkości Barometru, którego dodatni tegoroczny wynik napędza młodzież. Gdyby nie oni - młodzi konsumenci - wciąż znajdowalibyśmy się pod kreską. Co jest przyczyną tak dużych różnic? Przede wszystkim zakres i skala wydatków. Osoby w wieku 15-22 to w zdecydowanej większości konsumenci, którzy nie rozporządzają jeszcze w 100 proc. własnym portfelem. Wraz z wiekiem zakres pokrywanych kosztów, odpowiedzialności i świadomości zwiększa się i nasz konsumencki optymizm ulatuje. Nie zmienia to faktu, że młodzież to także ważna grupa nabywców, która w znacznej mierze wpływa na wybory zakupowe swoich rodziców, dziadków i starszych znajomych. A handel widzi, że obecnie patrzą oni na rynek przez różowe okulary i z pewnością nie pozostaje na to obojętny - skomentował Michał Pawelczyk z GfK - An NIQ Company.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.