Prywatny właściciel uporządkuje i przebuduje wieżę szybu Krystyna, a miasto zajmie się wieżą sąsiedniego szybu Ewa. Obie górnicze budowle mają zostać ze sobą powiązane pod względem funkcjonalnym. Takie są założenie sporej inwestycji, jaka ma być przeprowadzana na terenie dawnej KWK Szombierki w Bytomiu.
Nim do tego dojedzie, prywatny właściciel - firma Multi Polymers musi pozyskać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na wieżę szybu Krystyna. Miasto Bytom natomiast czeka na przejęcie wieży szybu Ewa od Spółki Restrukturyzacji Kopalń.
- Miasto ma już uzgodnione przejęcie szybu Ewa dawnej KWK Szombierki od SRK. Jak tylko spółka upora się z przebudową systemu odwadniania pod ziemią, szyb zostanie przekazany do miasta i będziemy go wspólnie zagospodarowali z szybem „Krystyna”. Gmina rozważa przestrzenne i funkcjonalne połączenie obszaru szybu Ewa, po jego przejęciu od SRK, z szybem Krystyna. O szczegółach będziemy mogli mówić dopiero po przejęciu szybu Ewa od Spółki Restrukturyzacji Kopalń - deklaruje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Jak na razie miasto może mieć niewielki wpływ na to, co się dzieje przy wieżach szybowych. Tereny w sąsiedztwie szybów Krystyna i Ewa dawnej KWK Szombierki nie należą do gminy Bytom, za wyjątkiem gruntów przeznaczonych pod drogi.
O ile rysują się perspektywy na zagospodarowanie wieży szybu Krystyna, o tyle nadal nie ma widoków na budowę przelotowej szosy śladem dawnej bocznicy kolejowej KWK Szombierki. Tamtędy zgodnie z planami ma prowadzić tak zwana „Becetka”, czyli trasa umożliwiająca przejazd od strony Tarnowskich Gór w kierunku Chorzowa z ominięciem centrum miasta.
- Odcinek drogi łączącej ul. Zabrzańską z ul. Łagiewnicką, obok szybu Krystyna, jest zaprojektowany w ramach budowy tzw. „Becetki”. Budowa tego odcinka możliwa będzie do realizacji w trakcie robót budowlanych „Becetki”. W tym zakresie wybudowany zostanie zjazd w kierunku szybu, zaś projekt przewiduje budowę chodnika i drogi rowerowej. Nadmieniam, że Gmina Bytom w 2023 roku składała wniosek o środki unijne na budowę pierwszego odcinka BCT od ul. Strzelców Bytomskich do ul. Wrocławskiej. Wniosek przeszedł pozytywnie ocenę formalną oraz merytoryczną, jednak z uwagi na limit środków w naborze projekt nie został wybrany do dofinansowania - informuje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Szyb Krystyna i szyb Ewa to jedne z ostatnich pozostałości po KWK Szombierki. Kopalnia w 1996 r. postawiona została w stan likwidacji i do 2001 r. zlikwidowano jej infrastrukturę. Wieża szybu Krystyna wpisana została 30 grudnia 2004 r. do rejestru zabytków. Natomiast gospodarzem szybu Ewa jest Centralny Zakład Odwadniania Kopalń w Czeladzi, będący częścią Spółki Restrukturyzacji Kopalń. Zgodnie z planem w tym roku SRK ma zakończyć użytkowanie znajdującej się w tym szybie pompowni. Szyb Ewa ma zostać zasypany, a jego infrastruktura powierzchniowa przekazana miastu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.