Miasto ogłosiło postępowanie przetargowe na rozbudowę układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca, na zbiegu ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie. To ważna część przedsięwzięcia realizowanego we współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która do 2028 roku ma przebudować stację Gliwice Łabędy i wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, wznieść nowy wiadukt nad ul. Strzelców Bytomskich, a także wybudować nowy przystanek kolejowy w rejonie estakady Jana Heweliusza na osiedlu Kopernika.
Przypomnijmy – w ramach zadania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przewidziano zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy. Zostanie on przebudowany i przystosowany do obsługi wszystkich podróżnych oraz pociągów towarowych (do 750 m długości). W efekcie powstaną trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem.
W związku z tym przebudowany i poszerzony zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, na którym znajdzie się peron nr 1. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna-Koźla. Dojście do peronu będzie możliwe spod wiaduktu – schodami i windą.
Istniejący wiadukt w rejonie ulic Strzelców Bytomskich i Głównej zostanie rozebrany. Nowy obiekt z peronami 2 i 3 na górze powstanie nad ul. Strzelców Bytomskich. Stamtąd odjeżdżać będą pociągi do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Dojście do peronów będzie możliwe spod wiaduktu – klatką schodową i windą.
Pod nowym wiaduktem kolejowym miasto wybuduje czterowlotowe rondo turbinowe zbierające ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej.
Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu w rejonie ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstaną również zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride oraz infrastruktura rowerowa – ciąg pieszo-rowerowy oraz droga dla rowerów.
Szacowany koszt miejskiej inwestycji nadzorowanej przez Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach to ok. 80 mln zł. Planowane rozpoczęcie prac to połowa tego roku. Na realizację zadania przyszły wykonawca będzie miał 42 miesiące od daty podpisania umowy. Roboty budowlane będą prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową.
Tymczasem do 2028 roku PKP PLK planuje też wybudować nowy przystanek kolejowy Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Miasto zrealizuje tam tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.
Jak zapowiada PKP PLK, przystanek Gliwice Kopernik będzie połączony z estakadą schodami i windą. Każdy z peronów będzie miał długość 200 metrów. Teren sąsiadujący ze stacją zagospodaruje efektownie Miasto Gliwice, które przewidziało przy ul. Perseusza nowy skwer miejski – park księżycowy, nawiązujący do dokonań patrona dzielnicy, Mikołaja Kopernika. W projekcie skweru przewidziano m.in. budowę obiektów małej architektury, w tym astrolabium, wiaty przystankowej, boksów rowerowych z zadaszeniem, fontanny, tematycznych „kraterów” oraz placów, ciągów pieszych i rowerowych, a także drogi wewnętrznej z parkingiem na 127 miejsc postojowych wraz z infrastrukturą techniczną. Całość ma być w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.