REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
8 marca 2024 07:30 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Krajobraz po kradzieżach na węglowym szlaku

Linia kolejowa nr 145 w Piekarach Śląskich nadal ma szansę stać się towarową obwodnicą GOP-u
fot: Tomasz Rzeczycki

Kolej nie spieszy się z odbudową skradzionego toru, którym w niedalekiej przeszłości wywożono węgiel kopalń w Piekarach Śląskich. Choć trasa w perspektywicznych planach przewidywana jest jako towarowa obwodnica Bytomia, to na razie nie ma widoków na szybką reaktywację.

W listopadzie i grudniu 2023 r. miały miejsce kradzieże mienia kolejowego na terenie Bytomia i Piekar Śląskich. W obu przypadkach ujęto osoby podejrzane o ten czyn. W Bytomiu skradziono zdemontowane szyny ze szlaku Chorzów Stary – Bytom, przewidziane do ponownej zabudowy w innym miejscu. Teren, z którego dokonano kradzieży, został przekazany wykonawcy modernizacji fragmentu tak zwanej Węglówki, czyli linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Za właściwe zabezpieczenie terenu odpowiadał w tym wypadku wykonawca prac.

w Piekarach Śląskich natomiast skradziono elementy nawierzchni nieczynnego toru linii kolejowej 145 Chorzów Stary – Radzionków, będące własnością PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Linia ta łączy Radzionków z Chorzowem tylko z nazwy. W przeszłości rozebrany został jej znaczny odcinek od Piekar Śląskich do Chorzowa Starego. Trasa, którą wywożono węgiel z KWK Andaluzja, a potem z ówczesnej KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary, jest obecnie tylko częściowo użytkowana. Złodzieje dobrali się do odcinka, którym po likwidacji kopalń nic nie jeździ. I nie zapowiada się, żeby szkoda poczyniona przez złodziei szybko została naprawiona.

– Linia kolejowa 145 na odcinku Piekary Śląskie Szarlej - Brzeziny Śląskie nie jest obecnie wykorzystywana w ruchu pociągów. W przypadku wyrażenia przez przewoźnika chęci realizowania połączeń, linia zostanie we właściwy sposób przygotowana do prowadzenia ruchu – stwierdza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Optymistyczne plany przewidują jednak, że po linii nr 145 znów pojadą pociągi z węglem i inne składy towarowe. Tak się może stać, jeśli zapadnie decyzja o rozdzieleniu ruchu pasażerskiego od towarowego w rejonie Bytomia.

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację przedprojektową dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice – podg. Szabelnia – Mysłowice”.

Opracowania dokumentacji przedprojektowej miało być pierwotnie gotowe do końca 2023 roku, ale termin ten został przesunięty.

– Zakończenie prac studialnych planowane jest w IV kwartale 2024 r. Zmiana terminu zakończeniach tych prac wynika z konieczności przeanalizowania wielu wariantów inwestycyjnych na dużym obszarze i przy złożoności układów torowych. Celem zadania jest wypracowanie najlepszych rozwiązań, które zaspokoją w maksymalny możliwy sposób zidentyfikowane potrzeby ruchowe. Prowadzenie prac studialnych określi zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. W analizach linia kolejowa 145 Chorzów Stary – Radzionków zakładana jest jako dwutorowa i zelektryfikowana. Zakres zadania będący przedmiotem analiz studialnych stanowią też linie kolejowe, m. in. 161 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary i 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik. Linie zostaną zanalizowane pod kątem zakresu prac w celu poprawy podróży i przewozu towarów - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Odbudowa linii nr 146 jako dwutorowej zelektryfikowanej dałaby podstawę do ponownego wykorzystania nieczynnej od kilku lat krótkiej linii nr 887. To jednotorowa niezelektryfikowana linia kolejowa w Piekarach Śląskich, łącząca rozjazd na posterunku odgałęźnym Jup (Julian Pomocniczy) z bocznicą szlakową zlikwidowanej KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary, czyli dawnej kopalni Julian. W założeniach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mogłaby tędy w przyszłości prowadzić alternatywna trasa dojazdowa na lotnisko w Pyrzowicach. Ale to melodia przyszłości.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZXAOY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Prace nad nowym systemem wynagrodzeń w spółkach węglowych
20 stycznia 2025
23.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]