Koncesjonariusz płatnej autostrady A4 Katowice - Kraków rozpocznie w poniedziałek 12 lutego br. remont jezdni w stronę Krakowa na bezpłatnym odcinku między Katowicami i Mysłowicami - podała w czwartek spółka. Zachowane mają zostać po dwa pasy ruchy w każdą stronę.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) od ub. roku informuje o intensyfikacji remontów na autostradzie A4 Katowice-Kraków, co ma wynikać z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym. Modernizowane są obiekty mostowe, rozpoczęła się wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji.
W czwartek rzecznik spółki SAM zapowiedział rozpoczęcie wymiany nawierzchni autostrady A4 między węzłami Murckowska w Katowicach i Brzęczkowice w Mysłowicach. Od 12 lutego br., z powodu remontu jezdni w kierunku Krakowa, wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Od lipca wymieniana będzie nawierzchnia jezdni w kierunku Katowic.
Przez cały okres prowadzenia prac zachowane mają zostać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W I etapie prac zmiany organizacji ruchu będą wprowadzone na jezdni do Krakowa, na odcinku ok. 4 km, od km 343 do km 347. Od 27 marca br. remontowany odcinek zostanie wydłużony do 7 km, od km 341 do km 348.
Na jezdni do Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi pas będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa.
W lipcu prace remontowe przeniosą się na jezdnię do Katowic, gdzie jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Krakowa czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Krakowa i jeden pas w kierunku Katowic. Obie jezdnie na tym odcinku A4 mają zostać wyremontowane do końca listopada 2024 r.
Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym - zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe - zasygnalizował Czechowski.
Powtórzył, że właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów oraz z zapisów umowy koncesyjnej. Zgodnie z nimi koncesjonariusz ma przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym, nie wymagającym remontów i modernizacji przez kolejne lata.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 r., z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest spółka Pavimental Polska z Trzebini, należąca do grupy, w której działa też spółka SAM. Wartość kontraktu to ok. 423 mln zł netto.
Kumulacją wydatków inwestycyjnych, wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej, spółka SAM wyjaśniała w ostatnich dniach zapowiedzianą od 1 kwietnia br. podwyżkę opłat za przejazd płatną autostradą A4 Katowice - Kraków. Opłaty na każdej bramce mają wynieść po 16 zł dla aut osobowych (dotąd 15 zł) i po 49 zł dla pojazdów pozostałych kategorii (dotąd 46 zł).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.