Projekty dotyczące m.in. zakupu taboru kolejowego, transformacji i wsparcia przedsiębiorców o łącznej wartości ok. 2 mld zł wybrał w grudniu br. do dofinansowania zarząd woj. śląskiego w programie operacyjnym Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-27 (FESL).
Poinformował o tym na czwartkowym briefingu w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Śląskiego marszałek regionu Jakub Chełstowski.
Łączna pula środków europejskich programu FESL wynosi 5,1 mld euro. W okresie od grudnia 2022 r., gdy przyjęto program, dotąd zarząd województwa wybrał w nim do dofinansowania projekty o łącznej wartości 3,11 mld zł. Podpisano dotąd umowy na łączną wartość 1,311 mld zł.
- Środki unijne są dla woj. śląskiego najważniejszym źródłem rozwoju, jeśli chodzi o obszary naszej kompetencji. To ważne, aby pokazywać, że środki unijne są nam niezbędne do szeroko pojętego rozwoju regionalnego - mówił w czwartek Chełstowski.
- Oczywiście liczymy też na środki z KPO, bo mamy mnóstwo zadań, gdzie moglibyśmy podmienić źródła finansowania: czy to drogi, czy pociągi, czy inwestycje w zdrowie czy szereg innych ważnych elementów życia w województwie - dodał.
Obecny na briefingu przez łącze internetowe wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek akcentował, że woj. śląskie to kluczowy region w procesie transformacji przemysłowej i środowiskowej.
- Żeby ten proces się udał, potrzebne są środki z każdego źródła: zarówno środki europejskie, jak i środki budżetu państwa - zaznaczył Lasek.
- Z jednej strony woj. śląskie jest niewątpliwym wygranym, bo fundusze europejskie dla Śląskiego to jest ponad 5 mld euro do 2027 r., ale również ponad 1 mld zł z budżetów państwa, który te fundusze wesprze. Mocno w to wierzę, że dzięki tym środkom uda się osiągnąć zaplanowane cele - zadeklarował wiceszef MFiPR.
Jak przekazał w czwartek Chełstowski, w samym grudniu br. zarząd województwa wybrał do dofinansowania projekty o wartości dofinansowania ponad 2 mld zł. Składają się na to m.in. trzy projekty strategiczne, uzgodnione ze stroną rządową w Kontrakcie Programowym dla FESL.
Największą wartość ma projekt zakupu zeroemisyjnego taboru kolejowego: 967,2 mln zł, przy wsparciu z FESL w wysokości 652,2 mln zł. Beneficjentem jest samorząd woj. śląskiego, który kupuje na potrzeby swojego przewoźnika Koleje Śląskie 26 nowych pociągów (w rozstrzygniętym już przetargu prawo opcji zakłada zakup dodatkowych składów).
Dofinansowanie w wysokości blisko 50 mln zł otrzymał też projekt rozbudowy i doposażenia zaplecza technicznego Kolei Śląskich m.in. o obiekty i urządzenia niezbędne do serwisowania taboru (myjnia, tokarka podtorowa), który uporządkuje też układ torowy oraz część sieci trakcyjnej i instalacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.