Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zakończyła odbiór wszystkich ładowarek kupionych obok 32 elektrycznych autobusów w projekcie dotowanym m.in. środkami unijnymi - poinformował w środę przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Dzięki temu projekt uda się rozliczyć w terminie.
Chodzi przedsięwzięcie Jedziemy na prąd - zakup autobusów elektrycznych, prowadzone w Programie Zielony Transport Publiczny Gepard II. Umowa o wartości 107,8 mln zł z wykonawcą, firmą Solaris Bus and Coach, została podpisana w styczniu ub. roku. Objęła 27 autobusów 12-metrowych, pięć 18-metrowych, a także 16 mobilnych ładowarek i budowę 11 stacjonarnych.
W poprzednich miesiącach dostarczone i odebrane zostały autobusy. Jak poinformował na środowym zgromadzeniu GZM Karolczak, teraz w projekcie udało się odebrać wszystkie ładowarki. To był nasz największy problem z uwagi na to, że część z nich nie była podłączona do zasilania energią elektryczną. Wszystkie te problemy udało się pokonać +za pięć dwunasta+ - zaznaczył.
Chodzi o konieczność zakończenia i rozliczenia do końca tego roku projektu dotowanego m.in. funduszami unijnymi na lata 2014-20. Najważniejsze, że zdążymy do końca roku rozliczyć ten projekt - ocenił Karolczak. Pierwsze autobusy zostały już włączone do eksploatacji. Cieszę się, że sporo nowych autobusów pojawi się w blokach naszych przewoźników - dodał przewodniczący zarządu Metropolii.
GZM otrzymała pod kątem tego projektu programu Gepard II po 40 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
Nowe autobusy elektryczne zostały rozdzielone po osiem między samorządowych przewoźników z terenu GZM. Trafiły do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu (we wszystkich udziały ma GZM).
Autobusy są oznaczone jako Transport GZM, który docelowo skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Oznaczenie Transport GZM ma sukcesywnie pojawiać się na wszystkich elementach infrastruktury transportu organizowanego przez GZM, a docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w regionie.
Z kupionych w tym samym projekcie 16 mobilnych ładowarek będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach rozmieszczono też 11 ładowarek stacjonarnych - w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz w Gliwicach.
Umowy na dotacje z programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, w tym GZM, podpisali wiosną 2021 r. Dofinansowanie otrzymały wówczas też Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT), należące do Tychów będących częścią Metropolii. TLT zamówiły sześć pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem, z dotacją ok. 20 mln zł.
Metropolia otrzymała też dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (plus 10 w prawie opcji) w koordynowanym przez NFOŚiGW programie Zielony Transport Publiczny. GZM - wobec otrzymanych w innym przetargu cen paliwa wodorowego - zrezygnowała jednak z zakupu większości autobusów wodorowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.