Ponad 2,3 mld zł wydatków przewiduje budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2024 r., przyjęty w środę przez zgromadzenie Metropolii. Ponad 1,8 mld zł pochłonie komunikacja publiczna. Dochody budżetu zaplanowano na blisko 2,2 mld zł.
Kluczowe dochody - w łącznej sumie 2,187 mld zł - w przyszłym roku pochodzić będą z: części zmiennej składek rocznych gmin członkowskich (1,026 mld zł - przede wszystkim na finansowanie komunikacji), przewidzianych ustawą metropolitalną udziałów w podatku PIT w wysokości 5,75 proc. (522,7 mln zł) oraz wpływów z usług, przede wszystkim sprzedaży biletów komunikacji miejskiej (247,8 mln zł). Zwroty z VAT oszacowano łącznie na 73,5 mln zł.
W budżecie zaplanowano deficyt na poziomie 160 mln zł, który zostanie sfinansowany z nadwyżki z lat ubiegłych (ujętej jako przychody budżetu). Metropolia nie ma żadnego zadłużenia.
Kluczowy punkt wydatków - 1,847 mld zł - wiąże się z organizacją transportu publicznego, z czego 1,73 mld zł ma trafić na wydatki bieżące związane z organizacją komunikacji miejskiej na terenie Metropolii, a 117,6 mln zł na inwestycje - m.in. wkład do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych oraz wdrożenie i unowocześnienie systemów informatycznych (system Transport GZM i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - SDIP).
Część kosztów komunikacji dla gmin złagodzono, uwzględniając w budżecie GZM dochody z rozliczenia części zmiennej składki rocznej za 2022 r., uwzględniającej faktycznie poniesione koszty oraz wpłaty odroczonych składek z tytułu przejęcia przez Metropolię zadania organizacji transportu publicznego - 168,5 mln zł. W przyszłym roku w ramach finansowania komunikacji przewidziano też wpłaty gmin spoza GZM - 17,5 mln zł.
W przyjętej również w środę wieloletniej prognozie finansowej 2024-35 uściślono m.in., że wśród wydatków na 2023 r. finansowanie realizacji przewozów tramwajowych mieści się w limicie kwoty 505,9 mln zł, trolejbusowych - w limicie 20,7 mln zł i autobusowych - w limicie 862,1 mln zł. Odrębna kwota 223,2 mln zł finansuje funkcjonowanie tzw. autobusowych linii metropolitalnych, oznaczanych literą M i liczbą.
31,3 mln zł ma wesprzeć woj. śląskie w uruchamianiu dodatkowych kursów pociągów w obrębie GZM, a 18,2 mln zł trafić na zamówiony w tym roku system Roweru Metropolitalnego.
W ramach infrastruktury kolejowej skierowano w budżecie 12,5 mln zł na pomoc dla gmin na dofinansowanie sześciu zadań wybranych do realizacji w programie Kolej Plus. 1,5 mln zł ma trafić na dotacje do gmin na zadania w zakresie usprawniania połączeń tramwajowych. 4 mln zł mają wesprzeć Siewierz i Mierzęcice w zakresie infrastruktury okołoprzystankowej i centrum przesiadkowego. 2 mln zł wesprą utrzymanie dworca w Tarnowskich Górach.
Wśród innych wydatków w budżecie GZM zaplanowano wsparcie dotacyjne gmin członkowskich do inwestycji i zadań inwestycyjnych w ramach Funduszu Odporności (łącznie 269 mln zł) i na realizację zadań rowerowych (2,2 mln zł). 1,8 mln zł dotacji dostaną gminy przygotowujące projekt budowy spalarni w ramach grupy zakupowej. 4,8 mln zł dostaną gminy realizujące metropolitalny projekt w ramach rządowego programu Stop Smog. Ruda Śląska dostanie 5,2 mln zł pomocy do budowy szkoły podstawowej nr 17.
Łącznie 8,4 mln zł Metropolia ma przeznaczyć na szkolnictwo wyższe i naukę. Mieszczą się w tym dotacje do zadań bieżących (w tym Fundusz Wspierania Nauki, zakładający ściąganie na wykłady wybitnych naukowców) oraz 5 mln zł dotacji dla konsorcjum akademickiego Katowice Miasto Nauki - na organizację obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. 2 mln zł GZM skieruje na promocję aplikacji do konkursu Europejska Stolica Kultury 2029.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.