Do 7 listopada br. każdy chętny może się zapoznać z dokumentacją sprawy, dotyczącej przebudowy i częściowej odbudowy trasy kolejowej łączącej Bieruń z Orzeszem przez teren KWK Piast-Ziemowit. W ramach planowanej inwestycji pociągi pasażerskie mają jeździć przez teren bieruńskiej kopalni, a podtorze kolejowe ma zostać zabezpieczone przed szkodami górniczymi kategorii I, II, III i IV. Przebudowa układu torowego konieczna będzie w rejonie samej kopalni.
Planowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycja pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885 połączenia Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń” pozostaje ciągle na etapie uzgodnień, które ciągną się już sześć lat.
Wniosek dotyczący wydania decyzji o ocenie oddziaływania na środowisko dla omawianego przedsięwzięcia w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach został złożony 13 października 2017 r. Katowicki RDOŚ wystąpił 26 marca 2018 r. o opinię do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach i do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Tychach, które dosyć szybko przekazały swoje zdanie w tej sprawie. Następnie 17 maja 2018 r. wydane zostało postanowienie RDOŚ o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania. W dniu 28 czerwca 2021 r. nastąpiło złożenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Kolejno nastąpił okres uzupełniania raportu przez inwestora. Analiza jednolitego tekstu raportu rozpoczęła się w sierpniu 2023 r. Wystąpienie o uzgodnienie z tyskim Sanepidem odbyło się 31 sierpnia 2023 r., który trzy tygodnie później wyraził swą opinię. Na początku września br. złożony został wniosek o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji.
Przedsięwzięcie obejmuje łącznie około 38,103 km kilku linii kolejowych. Przebudowana ma być stacja Orzesze Jaśkowice znajdująca się na linii nr 140. Następnie zadaniem objęte jest ponad 17,7 km linii nr 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice. To jednotorowa zelektryfikowana linia, umożliwiająca dojazd m.in. do KWK Bolesław Śmiały i Huty Łaziska. Oprócz pociągów towarowych kursują nią wyłącznie dalekobieżna pociągi pospieszne, nie zatrzymujące się na terenie Łazisk Górnych i Orzesza.
Dalszy ciąg przewidywanej inwestycji stanowi linia kolejowa nr 179 Tychy – Lędziny – Mysłowice Kosztowy od km 0,647 do km 14,641, czyli łącznie 13,994 km. Kursują nią liczne pociągi osobowe z przystanku Tychy Lodowisko do Katowic. Tędy też możliwy jest dojazd do fabryki samochodów osobowych w Tychach.
Ostatnim fragmentem omawianej trasy jest linia kolejowa nr 885, czyli odcinek Nowy Bieruń – KWK Piast – Nowe Ściernie – Baraniec, czyli łącznie 5,590 km. Linia ta wykorzystywana jest do wywozu węgla z kopalni Piast-Ziemowit. Prędkość konstrukcyjna na tej linii wynosi zaledwie 40 km/godz. Dla porównania, na linii nr 169 jest to 120 km/godz., a na linii nr 179 - 80 km/godz.
– Przedsięwzięcie zakłada osiągnięcie prędkości konstrukcyjnej do 120 km/h dla pociągów osobowych i do 80 km/h dla pociągów towarowych na większości długości analizowanych linii kolejowych z odcinkowymi ograniczeniami prędkości spowodowanymi ukształtowaniem terenu, istniejącą zabudową miejską itp. Zakłada się uzyskanie dopuszczalnego nacisku osi 221 kN dla nawierzchni torowej i dla przebudowywanych i nowobudowanych obiektów inżynieryjnych. Przewiduje się odtworzenie połączenia w relacji Tychy - Bieruń Stary - KWK Piast - Nowy Bieruń przez teren KWK Piast-Ziemowit oraz uzyskanie długości użytecznej torów głównych 750 m oraz elektryfikację wszystkich, niezelektryfikowanych odcinków linii kolejowych objętych opracowaniem. Zakłada się uruchomienie nieczynnych przystanków kolejowych na liniach kolejowych objętych opracowaniem wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zakłada się wykroczenia infrastruktury kolejowej poza granice terenów zamkniętych jednak w obszarze kolejowym zgodnie z rozumieniem wynikającym z ustawy o transporcie kolejowym. Maksymalna długość pociągu 750 m - wylicza Natalia Zapała, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.
Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę linii kolejowej nr 169 celem zwiększenia prędkości maksymalnej dla pociągów do 120 km/h, przebudowę torów nr 5a, 7a na stacji Łaziska Średnie wraz z budową normatywnych peronów; wymianę rozjazdu na stacji Łaziska Średnie i posterunku bocznicowym Łaziska Huta na nowy.
W zakresie inwestycji ma się znaleźć kompleksowa wymiana nawierzchni torowej linii kolejowej nr 179 wraz z korektą geometrii w ramach granicy terenu kolejowego mającej na celu zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h. Inwestor zamierza przebudować stację Tychy Miasto i mijanki oraz przystanek osobowy Bieruń Stary celem dostosowania układów torowych do wymaganej prędkości.
Nastąpić ma też likwidacja linii kolejowej nr 696 Tychy Miasto – Tychy Lodowisko z jednoczesnym włączeniem jej w linię 179 oraz utworzenie nowej stacji Tychy Miasto obejmującej swoim zakresem nowy przystanek Tychy Miasto oraz przystanek osobowy Tychy Lodowisko. Jako że linia nr 179 na zachód od tyskich blokowisk jest jednotorowa, zakłada się jej rozbudowę do dwóch torów od około km 4+231 do około km 5+600.
Spore zmiany mają zajść na linii nr 885, służącej do obsługi KWK Piast-Ziemowit w Bieruniu. Tam przewidywana jest przebudowa istniejącego odcinka linii kolejowej z wykorzystaniem infrastruktury bocznicy KWK Piast-Ziemowit wraz z odbudową fragmentu linii i włączeniem w linię kolejową nr 179. W obrębie kopalni nastąpić ma przebudowę torów KWK Piast-Ziemowit w niezbędnym zakresie związanym z wykorzystaniem toru 29 dla linii 885. Prócz tego zakładana jest przebudowa połączenia toru bocznicy KWK Piast-Ziemowit Ruch II w niezbędnym zakresie, budowa nowego posterunku odgałęźnego i mijanki Górki Ściernie – Baraniec na włączeniu linii kolejowej 885 w linię nr 179, a także zabezpieczenie podtorza kolejowego przed szkodami górniczymi kategorii I, II, III, IV.
Przed wydaniem ostatecznej decyzji trzeba też będzie wziąć pod uwagę potencjalne oddziaływanie inwestycji na tereny o walorach przyrodniczych. W pobliżu opisywanej trasy znajduje się obszar Natura 2000 – Stawy w Brzeszczach PLB120009. Jego odległość od linii kolejowej 179 wynosi 3,4 km, a od linii kolejowej 885 1,7 km. Dodatkowo Park Krajobrazowy Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich znajduje się w odległości 1,43 km od LK140 i 0,616 km od LK 169. Należy też wspomnieć o odległości zamierzonej inwestycji od cieków wodnych. Przykładowo odległość Potoku Ornontowickiego łącznie z dopływami od linii kolejowej nr 169 wynosi 2,783 km, a Potoku z Bujakowa o tej samej linii - 4,49 km.
W przeszłości pociągi pasażerskie dojeżdżały już do kopalni od strony Tychów. Przestały one jeździć na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. Natomiast od kopalni w stronę stacji Nowy Bieruń nie było planowego ruchu pasażerskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.