REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 września 2023 06:38 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Budowa mostu nad Regalicą

Poprzedni most nad Regalicą usytuowany był zbyt nisko nad lustrem wody
fot: Tomasz Rzeczycki

Skład węgla w Szczecinie Podjuchach będzie pierwszym beneficjentem zakończenia budowy wiaduktu i mostu kolejowego nad ul. Szklaną i nad Regalicą. Natomiast importowany węgiel ze szczecińskiego portu będzie mógł pojechać tym mostem ponad dwa miesiące później, niż przewidywał pierwotny termin.

- Na budowie mostu kolejowego na rzece Regalicy wykonano najbardziej widowiskową część robót, to jest nasunięto konstrukcję stalową mostu dla toru nr 1 oraz 2. Obecnie trwają prace związane z wykonaniem nawierzchni torowej na moście wraz dojazdami oraz budowa sieci trakcyjnej, na ukończeniu jest też rozbiórka istniejących podpór starego obiektu. Zakończono zasadnicze roboty żelbetowe związane z budową murów oporowych nasypu kolejowego oraz wiaduktu drogowego, który umożliwi bezkolizyjny przejazd ul. Szklaną pod linią kolejową 273 relacji Szczecin – Wrocław. W toku są prace związane z wykonaniem infrastruktury drogowej między innymi budowa kanalizacji deszczowej i wykonanie konstrukcji nawierzchni. Oddano do użytkowania nowy budynek nastawni, w którym uruchomiono komputerowy system sterowania ruchem kolejowym na stacji. Stary budynek nastawni zostanie wyburzony, co pozwoli na wybudowanie brakujących odcinków toru nr 3 wraz z rozjazdami - relacjonuje Natalia Chodań, kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Stary most zwodzony nad Regalicą był użytkowany do 24 stycznia 2023 r. Rozebrano go, oprócz zabytkowego przęsła zwodzonego, równolegle budując nowy most. Termin oddania go do użytku kilkukrotnie przesuwano. Miało to nastąpić 1 października, potem 12 listopada. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, wznowienie ruchu kolejowego na moście na Regalicy planowane jest obecnie nie wcześniej niż 10 grudnia 2023 r. Termin uzgodniony został przez zarządcę infrastruktury w porozumieniu z inwestorem oraz wykonawcą. Oznacza to spore opóźnienie i przedłużenie terminu zamknięcia o ponad jedną czwartą deklarowanego czasu.

Szczecińska inwestycja oznacza przejściowe utrudnienie w transporcie towarów z portów i do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zbiegła się z wprowadzonym przez polski rząd zakazem importu węgla z Federacji Rosyjskiej. Pociągi z importowanym węglem musiały być więc częściowo kierowane na inne trasy, w tym na linię kolejową  nr 351 Poznań - Szczecin. Trasa ta również znajduje się w przebudowie, co oznacza perturbacje w ruchu pociągów towarowych i pasażerskich. Czy po zakończeniu inwestycji nad Regalicą więcej węgla pojedzie Nadodrzanką, czyli linią kolejową nr 273 Szczecin - Wrocław? Przypuszczalnie tak, choć PKP PLK nie jest w stanie tego ze stuprocentową pewnością potwierdzić.

- W związku z prowadzoną modernizacją linii kolejowej nr 351 Poznań - Szczecin, po otwarciu mostu na Regalicy planowane jest zwiększenie liczby pociągów kierowanych linią nr 273, przy czym zarządca infrastruktury nie posiada aktualnie informacji, jakie towary i jakiego pochodzenia planują transportować przewoźnicy - odpowiada Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Wiadomo natomiast, że w związku z zakończeniem budowy mostu nad Regalicą jako pierwsi poprawę odczują drobni odbiorcy węgla, korzystający ze składu opału przy ul. Szklanej w Szczecinie. Dojazd do składu odbywać się będzie nie jak dotąd pod mostem kolejowym, ale pod osobnym wiaduktem.

- W październiku planowane jest wykonanie próbnych obciążeń mostu kolejowego oraz wiaduktu, które po uzyskaniu pozytywnych wyników pozwolą na wystąpienie o pozwolenie na użytkowanie, co umożliwi ruch technologiczny pociągów. Wraz z odbiorem wiaduktu również w październiku planowane jest przekazanie do użytkowania ul. Szklanej dla obsługi lokalnej społeczności, w tym dojazdu do składu węgla - zapowiada Natalia Chodań z RZGW w Szczecinie.

Czy to już koniec utrudnień mostowych w województwie zachodniopomorskim? Wody Polskie RZGW w Szczecinie nie przewidują na ten moment innych Inwestycji mostowych niż te realizowane w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Natomiast PKP PLK ma w planie przebudowę przeprawy nad rzeką Bukowa na linii kolejowej nr 408 Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OKRFO
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
31.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]