Górnicy przewiercili w poniedziałek pierwszą z dwóch naw 900-m tunelu drogowego w Ciścu w ciągu drogi S1, która połączy północ województwa śląskiego z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. To jeden z dwóch tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki, która ma być gotowa z końcem 2024 r.
Druga nawa tunelu ma zostać przewiercona pod koniec lata. Obie przebiegają równolegle do siebie i mierzą ponad 900 m.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który był w poniedziałek w Ciścu, powiedział, że polskie drogi muszą być bezpieczne, a stają się takie dzięki wysiłkom, jak przy budowie obejścia Węgierskiej Górki.
Zaznaczył, że w Polsce przybywa dróg szybkiego ruchu. Do tego dodajemy za kilka dni odcinki bezpłatnych autostrad. () Ruch przechodzi na autostrady i drogi szybkiego ruchu. Powinno ich być jak najwięcej - przekonywał minister. Zwrócił uwagę, że na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych, dochodzi do 80 proc. wypadków śmiertelnych. Dlatego tak potrzebne są autostrady i drogi szybkiego ruchu - podkreślił.
Jak mówił, przebicie nawy tunelu w Ciścu o wielkie święto tych, którzy na co dzień go drążyli ryzykując zdrowiem i życiem, bo nigdy do końca nie wiadomo, jak się zachowa górotwór. Po pierwszych olbrzymich kłopotach, których sprawcą był tu właśnie górotwór, sprawy idą w dobrym kierunku - powiedział Adamczyk.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda powiedział, że dzięki budowanej obwodnicy mieszkańcy Milówki, Węgierskiej Górki i całej Żywiecczyzny będą bezpiecznie poruszali się od granicy ze Słowacją w Zwardoniu aż po Bałtyk. tej perspektywy ta droga jest ważna nie tylko dla tranzytu (), ale również dlatego, że jest oczekiwana w regionie. () To jedna z najważniejszych inwestycji - podkreślił.
Grzegorz Puda powiedział, że każdy, kto przekracza granicę Polski widzi, że kraj szybko się rozwija. Inwestycje, dzięki wsparciu budżetu i środków europejskich, podnoszą komfort i bezpieczeństwo życia Polaków - dodał.
Jerzy Mirgos, prezes budującej drogę firmy Mirbud, powiedział, że przebicie drugiej nawy tunelu powinno nastąpić w sierpniu. - Potem przed nami staną wyzwania związane z zakończeniem inwestycji - dodał. Szef katowickiego oddziału GDDKiA Marek Niełacny wyraził natomiast nadzieję, że wszystkie roboty budowlane na drodze zostaną zakończone jeszcze w przyszłym roku.
Obwodnica Węgierskiej Górki to brakujący dotąd odcinek drogi S1 o długości około 8,5 km, który ma łączyć czynne fragmenty trasy S1 Żywiec - Przybędza i Milówka - Szare. W tym kilometrażu są między innymi dwa tunele dwunawowe i kilometrowa estakada.
Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy podpisano jesienią 2019 r. Umowa opiewała na blisko 1,38 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.