Anwil z Grupy Orlen zamierza wybudować w Porcie Morskim w Gdańsku terminal przeładunkowy. Spółka prowadzi postępowanie na wybór wykonawcy tej inwestycji. Jej finalizacja planowana jest na trzeci kwartał 2026 r. Zdolność przeładunkowa obiektu ma wynieść minimum 300 tys. ton rocznie - podał Anwil.
Odpowiadając w czwartek na pytania dotyczące przedsięwzięcia w związku z prowadzonym przez Anwil postępowaniem zakupowym, spółka przekazała, że budowa jej morskiego terminalu przeładunkowego planowana jest na terenie Portu Morskiego w Gdańsku, przy czym oczekiwany termin zakończenia inwestycji to trzeci kwartał 2026 r.
Budowa realizowana będzie w oparciu o wypracowaną już wcześniej koncepcję. Całkowita zdolność technologiczna terminalu określona jest na minimum 300 tys. ton w skali roku - poinformował Anwil.
Spółka zaznaczyła, że a obecnym etapie procesu zakupowego oczekuje ofert w dwóch wariantach - w zakresie budowy terminalu realizującego zarówno funkcje importowe, jak i eksportowe, jak również w zakresie budowy terminalu, który w początkowym okresie realizowałby wyłącznie funkcje eksportowe, z możliwością jego rozbudowy.
akres realizacji inwestycji, w tym specyfikacja infrastruktury związanej z procesami przeładunku, magazynowania i spedycji, uzależniony będzie od finalnego wyboru wariantu wdrożenia projektu - zastrzegł Anwil.
Jak wyjaśniła spółka, planowana budowa terminalu przeładunkowego w Porcie Morskim w Gdańsku związana jest z rozbudową mocy produkcyjnych obejmujących nawozy. Zaznaczono, że inwestycja ta jest najważniejszą w historii spółki i jednocześnie jedną z kluczowych w Grupie Orlen.
Obecnie całkowity poziom realizacji projektu to ok. 95 proc. - podał Anwil. Po ukończeniu inwestycji spółka ozszerzy swoje możliwości produkcyjne nawozów o blisko 50 proc. - dodano.
Uruchomienie najnowszej generacji linii do produkcji nawozów w Anwilu nie tylko zwiększy wolumeny, ale umożliwi wytwarzanie czterech nowych produktów nawozowych oczekiwanych przez rolnictwo - saletrosiarczanu, saletry gruboziarnistej i dwóch rodzajów saletrzaków o ulepszonych właściwościach granuli - podkreślił Anwil.
Jak przypomniano, rozbudowa nawozowych mocy produkcyjnych o strategiczny projekt rozwojowy, który wpisuje się w umacnianie pozycji spółki na rynku europejskim. Własny terminal przeładunkowy znacząco obniży koszty logistyczne oraz skróci czas transportu eksportowanych produktów - zaznaczył Anwil.
Postępowanie obejmujące wykonanie usługi inwestycyjnej polegającej na zaprojektowaniu i wybudowaniu terminalu morskiego przeładunkowego na terenie Portu Gdańskiego Anwil ogłosił w kwietniu br. W opublikowanej dokumentacji postępowania wyznaczono termin składania ofert do 22 maja.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.