Protest uliczny, postulaty wysunięte przez miasto względem spółki Gaz-System oraz wzburzenie mieszkańców zachodniej części wyspy Wolin - to efekt decyzji wojewody, wprowadzającej strefę ochronną wokół gazoportu w Świnoujściu.
Od 13 kwietnia 2023 r. na skutek ustanowienia dwustrumetrowej strefy wokół terminalu LNG na wyspie Wolin uniemożliwiono dojazd i dojście do kilku miejsc licznie odwiedzanych przez turystów i mieszkańców. To radiolatarnia morska, Ford Gerhard oraz plaża Warszów. Dojazd i dojście do nich możliwy był wyłącznie ul. Ku Morzu, która znalazła się w zakazanej strefie, gdyż sąsiaduje ze wschodnim ogrodzeniem terenu terminalu LNG.
Wojewoda zachodniopomorski wydał 12 kwietnia 2023 r. zarządzenie nr 8/2023 w sprawie wprowadzenia czasowego zakazu przebywania na określonym obszarze w Świnoujściu. Jak zapisano w dokumencie, w celu zapobieżenia lub ograniczenia poważnego niebezpieczeństwa, w tym wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, grożącego terminalowi regazyfikacyjnemu skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, wprowadzony został czasowy zakaz przebywania na obszarze w odległości do 200 m od granicy nieruchomości, na której znajduje się ten terminal. Zakaz wprowadzony został do odwołania, a obowiązuje on od następnego dnia po ogłoszeniu zarządzenia.
Taka decyzja spotkała się z szybką reakcją mieszkańców. W sobotę, 15 kwietnia, zorganizowany został protest uliczny na jednej dróg wjazdowych do miasta. Sporządzona została petycja z żądaniem zmiany przepisów art. 27a ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim, na podstawie której wprowadzone zostało zarządzenie wojewody. Do czasu zmiany ustawy autorzy petycji domagają się m.in. zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego poprzez wyposażenie go w najnowocześniejsze systemy, urządzenia i rozwiązania służące bezpieczeństwu antyterrorystycznemu, a także zniesienia zakazu korzystania z ul. Ku Morzu do czasu opracowania i organizacji alternatywnych rozwiązań akceptowalnych przez przedstawicieli społeczności lokalne.
Swoje stanowisko wyraziły też władze samorządowe Świnoujścia. Uważają one, że spółka Gaz-System powinna sfinansować cały szereg przedsięwzięć zastępczych, w tym wydzierżawienia od Lasów Państwowych drogi leśnej prowadzącej od wejścia do podziemnej trasy turystycznej Podziemne Miasto na wyspie Wolin do plaży, utwardzenie tej drogi i publicznego udostępnienia jej, a potem ponoszenia kosztów jej eksploatacji.
Gaz-System miałby zapewnić także bezpłatną komunikację autobusową z dzielnicy Warszów do plaży. Przypomnijmy, żę w poprzednich latach komunikacja autobusowa w Świnoujściu uruchamiała zwykle w maju sezonową linię autobusową nr 1 na trasie Dworzec PKP - Latarnia Morska. W ty roku linii tej brak jest w rozkładzie, ze względu na zamknięcie ul. Ku Morzu.
Kolejny postulat władz miejskich Świnoujścia dotyczy zapewnienia przez Gaz-System transportu pasażerskiego przez cieśninę Świnę z wyspy Uznam na wyspę Wolin, aby w ten sposób umożliwić dopłynięcie w pobliże radiolatarni morskiej i Fortu Gerhard, czyli do tak zwanego nabrzeża GPK na wyspie Wolin. Nabrzeże to znajduje się na północ od Fortu Gerhard.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.