- Ambitne plany klimatyczne nie mogą mieć negatywnego wpływu na społeczeństwo i na kondycję polskich przedsiębiorstw w obszarze transportu - podkreślił w poniedziałek, 27 lutego, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Sztokholmie, gdzie trwa szczyt Rady Unii Europejskiej ds. Transportu i Energii.
Jak poinformował w poniedziałkowym komunikacie resort infrastruktury, przedstawiciele krajów UE, EOG i Szwajcarii dyskutują nad tym, jak realizować ambitne cele klimatyczne w sposób, który nie zakłóci rozwoju gospodarczego.
Dodano, że podczas pierwszej dyskusji ministrów ds. transportu w temacie Przyszła polityka transportowa na rzecz konkurencyjnej i neutralnej klimatycznie Europy, w której wzięli w udział z przedstawiciele Belgii, Bułgarii, Estonii i Szwajcarii, polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zauważył, że polskie stanowisko jest jasne. - Realizacja ambitnych planów nie może mieć negatywnego wpływu na społeczeństwo i na kondycję polskich przedsiębiorstw w obszarze transportu - podkreślił.
Resort poinformował, że przedstawiciele wielu państw mówili, że z jednej strony konieczna jest świadomość redukcji emisyjności sektora transportowego, z drugiej jednak należy brać pod uwagę regionalne i krajowe uwarunkowania. Takie stanowisko, zgodne z polskim, przedstawiła m.in. Finlandia, Litwa, Czechy oraz Cypr - podano.
Minister Adamczyk wziął również udział w dyskusji o polityce energetycznej i transportowej na rzecz przyspieszonej ekologicznej transformacji sektora transportu po 2030 r., gdzie zwrócił uwagę, że obecny etap rozwoju produkcji oraz badań nad niektórymi rodzajami paliw alternatywnych jest zbyt wczesny, by wykorzystywać je na szeroką skalę w sektorze transportu.
Dlatego - w jego ocenie - konieczne jest takie definiowanie przepisów prawa, aby możliwe było zwiększenie skali produkcji paliw alternatywnych i zapewnienie ich dostępności po cenach akceptowalnych dla użytkowników, aby nie zagrozić wzrostowi mobilności społeczeństwa i przedsiębiorców tworząc strefy wykluczenia komunikacyjnego. - Trzeba pamiętać o obecnym etapie rozwoju rynku pojazdów o napędzie alternatywnym, który jest bardzo zróżnicowany w poszczególnych państwach o uzasadnieniu ekonomicznym takich działań - wyjaśnił szef resortu infrastruktury, cytowany w komunikacie.
Ministerstwo poinformowało również, że w ramach sztokholmskiego szczytu minister Adamczyk spotkał się z Ministrem Transportu Łotwy Janisem Vitenbergsem. Przypomniano, że Polska i Łotwa realizują wspólne projekty łączące kraje bałtyckie z Polską i pozostałymi krajami Europy Środkowej i Unii Europejskiej: szlak drogowy Via Baltica - łączący się ze szlakiem Via Carpatia - i Rail Baltica. - Inwestycje te stanowią kręgosłup komunikacyjny regionu i są dla nas bardzo istotne, zarówno dla celów cywilnych, gospodarczych, jak i dla celów wojskowych - powiedział minister Adamczyk.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.