Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przygotowuje postępowanie na zakup wodoru, który miałby zasilać zamawiane przy wsparciu NFOŚiGW autobusy wodorowe - poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Metropolia prowadzi przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich wozów w prawie opcji. Termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r; pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. Obecny termin składania ofert przypada 15 lutego br.
Podczas środowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący Karolczak, mówiąc o trwającym przetargu na autobusy wodorowe, przypomniał wartość projektu, w którym mają zostać one dofinansowane - ponad 110 mln zł - i ocenił, że spadająca na rynku cena takich pojazdów być może umożliwi realizację uwzględnionej w przetargu opcji.
Ale chcemy pozyskać oferty na zakup paliwa - i wtedy ostatecznie zdecydować o realizacji projektu wodorowego w Metropolii - zastrzegł Karolczak. Wkrótce będzie ogłoszone postępowanie na zakup wodoru - zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.
Według wcześniejszych informacji Metropolii przetarg na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów wodorowych przewidziano jako wspólny zakup samorządowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu, do których trafią zamawiane pojazdy.
Trwające postępowanie GZM dot. autobusów wodorowych obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.
Pojazdy mają zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice - Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice - Tychy) oraz M3 (trasa Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry).
Termin zakończenia realizacji zamówienia przypada 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.
Zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.