Uszkodzenia torów i obniżenia nasypów – oto najczęściej notowane w 2022 r. szkody górnicze w infrastrukturze linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Spółka udostępniła informacje na temat uszkodzeń, do jakich doszło w następstwie wydobycia węgla kamiennego.
Obniżenie terenu, po którym przebiega linia kolejowa wystąpiło na odcinku linii 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik oraz linii 657 Katowice Szopienice – Katowice Muchowiec. Obydwie linie są wykorzystywane w ruchu towarowym. Na tej pierwszej, na odcinku prowadzącym koło dawnej KWK Juliusz, sporadycznie w razie objazdów kursują pociągi pasażerskie z Katowic w stronę Olkusza i Sędziszowa.
Więcej odnotowano przypadków uszkodzenia toru. Wystąpiły one w sumie na ośmiu odcinkach tras. Chodzi konkretnie o odcinki Bytom Karb – Radzionków (linia kolejowa nr 131), Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice (linia 140), Rybnik Towarowy RT11 – Sumina (linia 140), Mizerów – Knurów (linia 149), Knurów – Szczygłowice – Leszczyny (linia 149), Żory – Studzionka (linia 159), Studzionka - Pawłowice Śląskie (linia 159) oraz Gierałtowice - KWK Budryk (linia 172). Poza ostatnią trasą do kopalni Budryk, pozostałe to linie, na których odbywa się nie tylko ruch towarowy, lecz kursują pociągi pasażerskie.
- W 2022 r. nie wprowadzono ograniczenia prędkości pociągów. W rejonach objętych czynnymi szkodami górniczymi prędkość składów wynosi około 30-40 km/h - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Wykaz tras, na których w 2022 r. prowadzono bieżące naprawy skutków szkód górniczych, w dużej mierze pokrywa się z wykazem linii, na których doszło do uszkodzeń. Bieżące naprawy odbywały się na liniach nr 171 (Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik), nr 138 (Oświęcim – Katowice), nr 142 (Katowice Ligota – Tychy), 131 (w rejonie stacji Bytom Karb oraz na odcinku Bytom Karb - Nakło Śląskie), nr 140 (na odcinkach Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice oraz Rybnik Towarowy RT11 – Sumina), nr 149 (odcinki Mizerów – Knurów, jak również Knurów - Szczygłowice – Leszczyny), nr 159 (odcinki Żory – Studzionka oraz Studzionka - Pawłowice Śląskie) i na linii nr 172 (odcinek Gierałtowice - KWK Budryk).
Nie wszystko zdążono naprawić. Przed końcem roku PKP PLK nie usunęła szkód, powodujących nieujęte w rozkładzie jazdy zwolnienia prędkości na szlaku Chybie – Żory.
- Zakończenie prac na szlaku Chybie – Żory planowane jest w I kwartale 2023 r. - stwierdza Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowy ugody dotyczące finansowania napraw szkód górniczych z kilkoma kopalniami. Były to KWK Bobrek-Piekary, KWK Budryk, KWK Pniówek, KWK Knurów-Szczygłowice, KWK ROW Ruch Marcel, KWK Bolesław Śmiały, a także KWK Sośnica.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.