REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 lutego 2023 12:38 Polska Agencja Prasowa 1.2 tys. odsłon

Wzrosty zanotowały jedynie segmenty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz marki premium

Segment pojazdów premium to tradycyjnie grupa pojazdów najmniej wrażliwa na gorszą koniunkturę gospodarczą
fot: ARC

W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano o 10,1 proc. samochodów więcej niż rok wcześniej. Zarazem spadła sprzedaż nowych aut osobowych; wyjątkiem były segmenty premium+ i pojazdów z napędami alternatywnymi, w których odnotowano wzrosty - wynika z raportu nt. branży motoryzacyjnej.

Jak odnotowali autorzy raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i KPMG w Polsce Branża motoryzacyjna, liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 r. wyniosła 419,7 tys., czyli o 6 proc. mniej rdr. Klienci indywidualni zarejestrowali 121,6 tys. nowych samochodów - o 5,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei klienci instytucjonalni zarejestrowali w zeszłym roku 298,2 tys. samochodów - o 9,9 proc. mniej niż w 2021 r.

W opracowaniu zaznaczono, że 2022 r. był kolejnym rokiem spadków w rejestracjach pojazdów w Polsce. Wzrosty zanotowały jedynie segmenty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz marki premium - podkreślono w poniedziałkowej informacji KPMG.

Zgodnie z raportem producenci samochodów osobowych popularnych marek sprzedali w Polsce w ubiegłym roku 323,7 tys. pojazdów, co oznacza spadek sprzedaży o 8,9 proc. rdr. 2022 r. był natomiast lepszy dla segmentu aut osobowych marek premium+, których zarejestrowano 96,1 tys. co przełożyło się na 5,2 proc. wzrost rdr. Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni, którzy w ubiegłym roku zarejestrowali 15,6 tys. nowych samochodów premium+, aż o 59,3 proc. więcej niż w 2021 roku - stwierdzono.

Cytowany w poniedziałkowej informacji prezes PZPM Jakub Faryś zwrócił uwagę, że segment premium to tradycyjnie grupa pojazdów najmniej wrażliwa na gorszą koniunkturę gospodarczą. Jak zauważył, to pojazdy, które są kupowane przez ludzi bardzo zamożnych oraz dla wyższej kadry managerskiej w firmach. - Biorąc pod uwagę fakt, że krajowi producenci zapowiadają w najbliższych latach uruchomienie produkcji kolejnych modeli, można oczekiwać, że rok 2023 zakończy się znacznie większym wzrostem produkcji niż ubiegły - ocenił.

Jak wskazano w publikacji, sprzedaż nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w 2022 r. wyniosła 170,2 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w stosunku do 2021 r. W tym czasie klienci instytucjonalni zarejestrowali 121,7 tys. tego typu samochodów, co przełożyło się na wzrost o 0,5 proc. rdr. Z kolei klienci indywidualni kupili 48,5 tys. nowych samochodów tego typu - o blisko 24 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Dynamiczny wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi nie dziwi w świetle europejskich rozwiązań legislacyjnych i należy się spodziewać, że w najbliższych latach nadal będziemy obserwować wzrost liczby rejestracji tych właśnie pojazdów - stwierdził prezes PZPM.

W raporcie zwrócono uwagę, że najsilniejszy wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi w Polsce zanotowano w grupie samochodów elektrycznych. W 2022 r. zarejestrowano 11,3 tys. tego typu pojazdów, czyli o 58,1 proc. więcej niż w 2021 r. W ubiegłym roku większa sprzedaż wobec roku poprzedniego dotoczyła też hybryd plug-in (9,7 tys., wzrost o 5,8 proc. rdr) oraz innych aut hybrydowych (136,9 tys., tj. o 5,1 proc. więcej rdr). - Jedynie samochody osobowe napędzane LPG zamknęły 2022 r. spadkiem sprzedaży na poziomie 9,5 proc. rdr z liczbą 12,2 tys. zarejestrowanych pojazdów - wskazał Mirosław Michna z KPMG w Polsce.

Według autorów opracowania po rekordowo dobrym dla segmentu samochodów dostawczych 2021 r., liczba rejestracji tego typu pojazdów w minionym roku spadła o 15,8 proc. rdr i wyniosła 62 tys. Zmalała sprzedaż zarówno aut dostawczych na olej napędowy (o 17,7 proc. rdr), jak i benzynowych (o 8,1 proc. rdr). Ponad dwukrotnie (o 111,5 proc.) wzrosła natomiast liczba rejestracji pojazdów dostawczych z napędem alternatywnym, która wyniosła 1,7 tys.

Dodano, że rekordową liczbę sprzedaży, drugi rok z rzędu, odnotował rynek pojazdów ciężarowych. W 2022 r. zarejestrowano 34,9 tys. nowych samochodów ciężarowych - o 6,8 proc. więcej niż w 2021 r. Spadki sprzedaży w ub.r. dotknęły z kolei rynek przyczep i naczep (-12 proc.), autobusów (-14,7 proc.) oraz motorowerów (-10,2 proc.).

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • SZOJP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
32.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]