W piątek w nocy z Opola wyruszy konwój, który będzie przewoził elementy maszyny TBM, która w tym roku rozpocznie drążenie tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów-Babica na Podkarpaciu. Transport nie będzie generował tak dużych utrudnień w ruchu, jak poprzednie.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, konwój będzie wiózł mniejsze części maszyny. Do przewiezienia pozostały przednie segmenty tarczy, przenośniki ślimakowe oraz kolumny - sprecyzowała.
Jak dodała Rarus, będą jeszcze dwa podobne konwoje, jak ten, który wyruszy w nocy w piątek z Opola. Jeden wyruszy również z Opola, a drugi ze Szczecina. To będą już ostatnie transporty części maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Te transporty również nie będą generować utrudnień w ruchu - powiedziała.
Elementy, które wyruszą w podróż w piątek w nocy, dotrą na plac budowy w Babicy pod Rzeszowem w poniedziałek. Pozostałe dwa transporty będą na miejscu do końca stycznia br.
Wówczas rozpocznie się składanie maszyny TBM. Pomagać w tym będą żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. W lutym br. planowane jest składanie elementów TBM w segmenty, a montaż zasadniczy w kwietniu br. Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy - podkreśliła Rarus.
Konwój, który wyruszy w piątek w nocy z Opola, będzie jechał taką samą trasą, jak dwa poprzednie. Rozpocznie podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrze na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejedzie m.in. autostradą A4 i A1, a następnie poruszał się będzie po S8, S2, drogami ekspresowymi S17, S12 i S19, aby na końcu drogą krajową nr 19 dotrzeć na plac budowy w Babicy.
Jak zaznaczyła Rarus, tak jak poprzednio, transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy godzinami 22. a 6. Przejazd potrwa jednak krócej. Na miejscu będzie już w poniedziałek. Konwój nie będzie zajmował całej szerokości jezdni, a zatem nie będzie powodował tak dużych utrudnień w ruchu jak poprzednie - dodała.
Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.
Transport największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada ub.r. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r.
Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, które wyspecjalizowane firmy przygotowywały przez wiele miesięcy. Tak dużych elementów jeszcze bowiem po polskich drogach nie przewożono.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.