W 2023 r. zakończy się większość prac na 71-km odcinku Czyżew-Białystok międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. W 2024 r. będą kontynuowane prace na stacjach kolejowych Białystok i Łapy na tej trasie - podały w środę w komunikacie PKP PLK.
Modernizacja tej linii to największa realizowana obecnie w Podlaskiem inwestycja kolejowa. Inwestycja - jak podawały wcześniej PKP PLK - to koszt 3,4 mld zł. Ok 3 mld zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE z programu CEF - Connecting Europe/ Łącząc Europę.
Na przełomie stycznia i lutego (2023) dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka - Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem, a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty - podały w komunikacie PKP PLK.
Dodano, że w połowie 2023 r. będzie oddany do użytku przystanek kolejowy Białystok Zielone Wzgórza.
- W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew - Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach - Łapy i Białystok - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Spółka, która realizuje prace na Rail Baltica podsumowała, że w 2022 r. w ramach prac na odcinku Czyżew-Białystok kontynuowano prace na tej linii, m.in. na sześciu stacjach i 12 przystankach kolejowych.
Podano, że zaczęły się prace na stacji w Łapach, gdzie będą zbudowane dwa wiadukty i cztery przejścia podziemne, kontynuowane są prace na stacji Białystok przy przebudowie nowego peronu, przejścia podziemnego.
Pozytywne zmiany związane z modernizacją linii Rail Baltica to nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Od września do Czyżewa dojeżdżają z Warszawy pociągi regionalne. Od stycznia 2023 r. wróciły pierwsze składy regionalne z Białegostoku. Do pociągów można wsiadać z nowych peronów na przystankach Kity i Dąbrowa - Łazy. Ruch pociągów prowadzony jest po dwóch nowych torach na 28-kilometrowym odcinku Czyżew - Racibory - podsumowało prace na Rail Baltica PKP PLK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
No teraz to kasy kasa. Ja przebudowywałem ten szlak kolejowy w 1989r. Jako żołnierz bip-u na tzwtor bezstykowy. Zapłacili żołd ( 600zł)