Należąca do Grupy Lietuvos Geležinkelių (LTG) Koleje Litewskie - spółka spedycyjna LTG Cargo rozpoczęła przewozy węgla do Polski. Miesięcznie trafiać ma tą drogą ok. 5000 t węgla – podał litewski portal Delfi.
Pierwszy ładunek został już przetransportowany w specjalnych kontenerach z portu morskiego w Kłajpedzie do Trakiszek, następnie LTG Cargo Polska zapewni transport do Białegostoku, a stamtąd partnerzy przetransportują węgiel do Braniewa (woj. warmińsko-mazurskie) - czytamy w oświadczeniu LTG. Oczekuje się, że ten międzynarodowy projekt pomoże w zaspokojeniu zapotrzebowanie na paliwa stałe w Polsce.
- Zarówno my, jak i rynek w regionie aktywnie dywersyfikujemy szlaki logistyczne i poszukujemy tras alternatywnych, którymi można by przewozić ładunki z pominięciem Rosji i Białorusi. Polska obecnie zapewnia import węgla przez krajowe porty. Jednak zwiększone potrzeby skłaniają do poszukiwania nowych kierunków. Wśród nich jest transport niezwykle ważnych ładunków przez Litwę z portu morskiego w Kłajpedzie. Projekt przygotowaliśmy bardzo szybko, w zaledwie kilka miesięcy. Pierwszy pociąg z ładunkiem węgla już wyjechał do Polski – mówi Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo.
Obecnie LTG Cargo i jego partner Innofreight zgromadzili już specjalistyczne kontenery i platformy potrzebne do pierwszych przewozów taborem zarówno na torach szerokich, jak i europejskich.
Pociąg będzie kursował raz w tygodniu, a podczas jednego przejazdu będzie można przewieźć nawet 60 specjalistycznych kontenerów z węglem. Na razie nową trasą planuje się przewieźć do Polski około 5 tys. t węgla miesięcznie. W przyszłości spółka liczy na zwiększenie wolumenu tych przewozów, a także poszukuje rozwiązań, które umożliwiłyby transport węgla z portu morskiego w Kłajpedzie przez terminal intermodalny w Kownie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.