Paliwa stałe, płynne i gazowe, a także komponenty do sieci energetycznych otrzymały pierwszeństwo przejazdu na sieci kolejowej RFN. Węgiel, ropa czy gaz ziemny nie mają jednak pierwszeństwa absolutnego w Republice Federalnej Niemiec. Dotyczy ono przejazdów po określonych korytarzach komunikacyjnych i po uprzednim zgłoszeniu przez organizatora przewozu, a więc np. trasy łączącej port morski z elektrownią.
Aby zyskać pierwszeństwo przejazdu, organizator przewozu będzie musiał teraz zgłosić, że dany transport jest niezbędny w celu utrzymania nieprzerwanej pracy elektrowni, utrzymania koniecznych zapasów paliwa czy też zapewnienia niezbędnych rezerw. W takich sytuacjach pociąg wiozący węgiel czy ropę naftową, lub chociażby transformatory elektryczne, będzie przepuszczany w pierwszej kolejności, nawet przed międzypaństwowymi pociągami ekspresowymi.
Od tej regulacji wprowadzono istotny wyjątek. Pierwszeństwo nie obowiązuje w stosunku do pociągów wojskowych. Tak więc transporty z żołnierzami Bundeswehry uznane zostały za ważniejsze od pociągów z ropą czy węglem. Przyjęte 24 sierpnia br. przez rząd Republiki Federalnej Niemiec rozporządzenie zezwala także na tymczasowe wykorzystanie do przewozu paliw starszych wagonów, nawet tych, które emitują więcej hałasu, niż dopuszczają krajowe przepisy. Rozporządzenie ma obowiązywać od 25 sierpnia przez sześć miesięcy, a więc do pierwszej rocznicy najazdu zbrojnego wojsk rosyjskich na Ukrainę.
Jak wskazuje w swym komentarzu Michał Kędzierski, analityk z Ośrodka Studiów Wschodnich, aktualnie cały węgiel kamienny sprowadzany jest do niemieckich elektrowni drogą morską, poprzez porty w Amsterdamie, Rotterdamie, Antwerpii, Hamburgu, Wilhelmshavenie czy Rostocku. Z portów węgiel rozprowadzany jest po terenie RFN transportem rzecznym oraz kolejowym. Ze względu na bardzo niski poziom wód w rzekach spowodowany suszą większe znaczenie zyskały przewozy kolejowe. Barki mogły zrealizować tylko niewielką część zaplanowanych przewozów węgla, a niektóre elektrownie musiały ograniczyć pracę.
Podobne, jednak nie identyczne rozwiązanie, nieco wcześniej przyjęte zostało w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe zobowiązane zostały do priorytetowego traktowania przewozów węgla. Nie oznacza to jednak automatycznie pierwszeństwa w przydzielaniu tras dla pociągów z węglem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.