Liczący ponad trzy kilometry tunel koło wsi Pisarzowa ma zostać wydrążony w ramach przebudowy linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Zakres prac przewiduje też m.in. wyburzenie stacji benzynowej i wznoszonego budynku mieszkalnego oraz przeniesienie w inne miejsce trzech kapliczek. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, dotyczącą planowanych prac na odcinku D pomiędzy Limanową a bocznicą do Kopalni Surowców Skalnych „Klęczany IV”.
Zgodnie z decyzją prace będą mogły być prowadzone w porze dziennej od godz. 6.00 do 22.00, z wyjątkiem drążenia tunelu. Ten ze względów technologicznych może być wykonywany zarówno w dzień, jak i w nocy, przez siedem dni tygodnia.
Tunel ma powstać pomiędzy 50 i 54 kilometrem linii kolejowej i mieć około 3,7 km długości. Prawdopodobnie jego drążenie będzie musiało podlegać nadzorowi Okręgowego Urzędu Górniczego.
Przebudowa linii poprzez jej wyprostowanie na sporym odcinku ma pozwolić na zwiększenie prędkości. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 150 lub 160 km/godz. Natomiast składy obsługujące Kopalnię Surowców Skalnych „Klęczany IV”, jak i inne pociągi towarowe pojadą 100 km/godz.
Wydana przez krakowski RDOŚ decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zawiera szereg nakazów dla inwestora. Przykładowo, ewentualny urobek, jaki byłby pozyskany w trakcie robót prowadzonych w obrębie m.in. potoków: Liśnik, Mordarka, Smolnik, Podgórski, Rolny, Mościnianka przecinających trasę kolejową, nie może zostać usunięty poza obręb koryta zasadniczego tychże potoków.
W trakcie prac mają zostać wygrodzone i oznakowane stanowiska roślin chronionych, takich jak kukułka szerokolistna czy pierwiosnek wyniosły, znajdujące się na 59 kilometrze trasy. Do roku po zakończeniu inwestycji inwestor będzie musiał nasadzić około 2 120 sztuk drzew oraz około 39 050 m kw. krzewów.
Najbardziej kłopotliwą częścią inwestycji będzie planowany tunel koło Pisarzowy. Nałożony został obowiązek prowadzenia monitoringu zmian poziomu i jakości wód podziemnych w sąsiedztwie projektowanego tunelu. Pomiar ma objąć także zawartość metali ciężkich w wodzie, takich jak m.in.: bar, kadm, chrom, miedź, rtęć, molibden, nikiel czy mangan. Jednocześnie RDOŚ stwierdził, że przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w zakresie analizy wpływu budowy tunelu, w oparciu o posiadane badania hydrogeologiczne, na wody podziemne i powierzchniowe oraz planowane metody jego ograniczenia.
Przedsięwzięcie pod nazwą „Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany” jest częścią większego projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Procedura w tej sprawie trwa od kilku lat. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, skierował wniosek w sprawie wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia na początku października 2020 r. Decyzja wydana została w połowie lipca 2022 r.
Linia kolejowa nr 104 po zakończonej przebudowie ma służyć nie tylko ruchowi lokalnemu i obsłudze kopalni Klęczany. Jej poszczególne odcinki mają być wykorzystane w ruchu dalekobieżnym w kierunku Nowego Sącza i Zakopanego. W ostatnich latach trasa wykorzystywana była także przez pociągi retro prowadzone parowozami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.