Samorząd Rybnika otrzymał 45,5 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do zakupu 20 wodorowych autobusów miejskich. Dotacja do projektu o wartości 70 mln zł pochodzi z drugiego naboru konkursu NFOŚiGW ielony transport publiczny.
Jak potwierdziła Agnieszka Skupień z rybnickiego magistratu, projekt, prócz pozytywnej oceny i umieszczenia na liście rankingowej, przeszedł już etap negocjacji określających docelowy zakres i kształt finansowania. Podpisanie umowy dotacji planowane jest na lipiec br.
Skupień wyjaśniła, że choć początkowo miasto wnioskowało o 49 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na blisko 95 mln zł, w toku negocjacji zrezygnowało z ujęcia w nim budowy stacji wodorowej jedynie na potrzeby kupowanych autobusów.
- Zgodnie z planem ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów powstanie w I kw. 2023 r. przy ul. Budowlanych 6 (to adres rybnickiego dworca autobusowego) - powiedziała Skupień.
- Obecnie szukamy podmiotu komercyjnego, który wybuduje tę stację. Pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na ulice Rybnika w II kwartale przyszłego roku - zapowiedziała przedstawicielka miasta.
Zakup autobusów wodorowych będzie kolejnym etapem przekształcania komunikacji miejskiej w głównym mieście subregionu zachodniego woj. śląskiego. W marcu br. miasto powołało własną spółkę komunikacyjną, która zastąpiła dotychczasowy Zarząd Transportu Zbiorowego. Według władz Rybnika formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są obecnie lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.
Spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do stopniowego przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu miasto deklarowało starania o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.
Wniosek do NFOŚiGW o dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego ielony transport publiczny miasto złożyło w grudniu 2021 r. Pierwotnie dotyczył też budowy infrastruktury dodatkowej, głównie stacji tankowania wodoru.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami lokalnego samorządu, w budżecie Rybnika na 2022 r. na kapitał zakładowy nowej spółki przeznaczono 5 mln zł. W wieloletniej prognozie finansowej miasto zarezerwowało środki na zakup taboru i stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego.
Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.