Najnowsza analiza wykazała, że na przełomie maja i czerwca br. artykuły spożywcze przeważnie kupowane na grilla zdrożały o 18,1 proc. rok do roku. Wśród nich najmocniej poszła w górę podstawowa kategoria, czyli mięso i kiełbasy – o 22,6 proc. Kolejne miejsca w zestawieniu mają warzywa z wynikiem 19,8 proc., a także artykuł inne – 17,4 proc.
Natomiast najmniejsze wzrosty objęły sosy, marynaty i przyprawy – o 0,06 proc. , jak również napoje – o 4,8 proc. W sumie 19 artykułów żywnościowych podrożało, a tylko 4 nieznacznie potaniały.
Z kolei produkty niespożywcze stały się droższe średnio o 29,1 proc. rdr. Wzrosły ceny 4 z nich, tj. węgla – aż o 53,7 proc., jednorazowych kubków – o 45,7 proc., tacek – 28,5 proc., a także rozpałki do grilla – o 24,4 proc. Zauważalny spadek zaliczyły jednorazowe sztućce – o 30,6 proc.
Grillowanie to niemal sport narodowy Polaków, szczególnie w ciepłe dni lub długie weekendy, więc ceny podstawowych produktów często budzą spore zainteresowanie. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez UCE RESEARCH i Hiper-Com Poland dla dziennika Rzeczpospolita, od 1 maja do 5 czerwca br. produkty spożywcze kupowane na grilla były droższe średnio o 18,1 proc. niż rok wcześniej. Sprawdzono przeciętną wartość cenową 28 art. Przeanalizowano ponad 12,5 tys. cen detalicznych w prawie 40 tys. sklepów.
Co ciekawe, ww. podwyżka okazała się większa niż średni wzrost cen 51 produktów nabywanych na co dzień, odnotowany w maju. Wyniósł on 16,7 proc. w relacji rocznej, co wykazał „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Wyższych Szkół Bankowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.