Budowę obwodnicy Sośnicowic (Śląskie), jako nowego przebiegu drogi nr 408, zamawia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach (ZDW). Inwestycja, która ułatwi przejazd między Gliwicami, a Kędzierzynem-Koźlem, uzyskała wsparcie na poziomie 60 proc. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
W grudniu ub. roku Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) zostanie dofinansowanych 51 obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich - premier przyznał na ten cel niemal 2,4 mld zł dofinansowania.
Wśród dofinansowanych przedsięwzięć sześć jest z woj. śląskiego: trasa N-S w Rudzie Śląskiej od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Goduli (DW925 - jako obwodnica północnych dzielnic miasta), budowa obwodnicy Sośnicowic (DW408 i DW919), północno-zachodnia obwodnica Raciborza (DW935), obwodnica centrum Zabrza z przebudową ul. Hagera (DW921), obwodnica Koziegłów (DW789) i dokończenie południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW935.
Trzy z nich zrealizują miasta na prawach powiatu, zarządzające na swoim terenie m.in. drogami wojewódzkimi (Ruda Śląska, Zabrze, Rybnik). Pozostałe inwestycje przeprowadzi katowicki ZDW. Spośród nich gotowa była już m.in. dokumentacja dla obwodnicy Sośnicowic, która powstała pod kątem funduszy unijnych 2014-20.
Jak wynika z wcześniejszych informacji powiatu gliwickiego, obwodnica Sośnicowic ma zastąpić obecny przebieg drogi wojewódzkiej nr 408 (wiodąc na północ od miasta) i zapewnić nowy układ komunikacyjny dla przejęcia głównie ruchu pojazdów ciężarowych jadących drogami wojewódzkimi nr 408 i 919 i innymi w kierunku Gliwic czy Kędzierzyna-Koźla.
Zgodnie z planami udostępnionymi przez gliwickie starostwo obwodnica rozpocznie się na węźle Gliwice Ostropa autostrady A4, a następnie powiedzie na północny-zachód wzdłuż autostrady, ominie Łany Wielkie i skręcając na zachód, a potem na południe wzdłuż granicy lasów, poprowadzi do skrzyżowania z DW408, łącząc się z DW919 za Trachami. Obecnie cały ruch DW408 odbywa się przez sośnicowicki rynek.
Z informacji o zamówieniach publicznych katowickiego ZDW wynika, że obecny termin składania w ogłoszonym przetargu na to postępowanie upływa 27 czerwca br. Oferty będą oceniane według kryterium ceny (60 proc.), okresu gwarancji (20 proc.) oraz jakości podbudowy (20 proc.).
Wykonawca będzie zobowiązany wykonać przedmiot zamówienia (w formule: buduj) w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy. Zamówienie nie jest przewidziane do finansowania środkami unijnymi.
Zgodnie z informacjami o projektach obwodnicowych dofinansowanych z RFRD obwodnica Sośnicowic , z perspektywą realizacja w latach 2023-25, została oszacowana na 135 mln zł, z czego przyznane środki rządowe to 81 mln zł (60 proc.), a wkład własny do przedsięwzięcia - 54 mln zł.
Ogółem katowicki ZDW ma ok. 20 projektów z zezwoleniami na realizację inwestycji, na razie jednak trudno określić, które z nich mogłyby być ewentualnie współfinansowane funduszami unijnymi nowej perspektywy. Będzie to zależało od Regionalnego Programu Transportowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.