Średnio jeden pociąg na dobę korzysta obecnie z linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Pyrzowice - Siewierz - Zawiercie. Mowa o składach obsługujących kopalnię dolomitu pod Siewierzem. Mimo prowadzonej inwestycji, ruch pociągów do kopalni odbywa się bez zakłóceń, choć z bardzo niską prędkością. Którędy wywożony jest urobek z kopalni?
- Pociągi towarowe obsługujące bocznicę w Siewierzu prowadzone są od strony Łaz z wykorzystaniem łącznicy 705. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe pojadą z większą prędkością do 80 km/h, możliwe będzie kursowanie składów od Zawiercia do Tarnowskich Gór. Aktualna prędkość pociągów to 20 km/h. W ostatnim miesiącu średnio jest to jedna para pociągów w dobie - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują zadanie „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Prace torowe prowadzone są od Tarnowskich Gór przez Pyrzowice do Siewierza. Nowy tor został też ułożony w stacji Zawiercie oraz na łącznicy 705 w Zawierciu. Wiosną planowane jest zakończenie montażu toru na odcinku Pyrzowice – Siewierz i w stacji Siewierz.
W stacji Zawiercie wybudowany został nowy peron nr 3, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym. Zamontowano tam też windę, a na peronie wiatę. PKP PLK zakończyły prace torowe oraz na moście kolejowym na łącznicy nr 705 w Zawierciu.
Budowany jest wiadukt kolejowy w stacji Pyrzowice Lotnisko, który powstaje nad drogą wojewódzką nr 913 i zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy. Pod wiaduktem w ramach inwestycji zostanie przebudowany odcinek drogi nr 913, obok której ma powstać chodnik i ścieżka rowerowa. Na stacji Pyrzowice Lotnisko obecnie budowane są perony. Gotowa jest już część przejścia podziemnego. Nowe perony powstały na stacji Siewierz oraz na przystanku Mierzęcice. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Budowane są też bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe. Została zakończona budowa wiaduktów kolejowych nad autostradą A1 i w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908 (Częstochowa - Tarnowskie Góry) i nad linią wąskotorową. Ten ostatni umieszczono na miejscu 1 kwietnia 2022 r. Wszystkie mosty i wiadukty są odbudowywane i budowane jako nowe. Stare przęsła zostaną przekazane do dalszych dyspozycji PKP PLK. Teraz będą prowadzone prace torowe i sieciowe na obiektach.
W niektórych miejscach zabudowa jednorodzinna zbliżyła się w rejon nieczynnej przez lata linii kolejowej. Tak jest m.in. w Miasteczku Śląskim w dzielnicy Żyglin. Tam, w rejonie dawnej stacji Tarnowskie Góry Żyglin, linię 182 przecina ul. Zielona. W jaki sposób będzie zabezpieczony tamtejszy przejazd, jaką otrzyma kategorię?
- Zakres robót obejmuje zabudowę nowych komputerowych urządzeń przejazdowych kategorii A. Przewiduje się zabudowę dwóch sygnalizatorów drogowych i czterech napędów rogatkowych. Sterowanie przejazdem odbywać się będzie z nowo budowanego lokalnego centrum sterowania w Siewierzu - odpowiada Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Od stycznia 2023 r. rozpocznie się przebudowa toru na odcinku od Siewierza do Zawiercia. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.