Lubelski Węgiel Bogdanka dzięki programowi Kolej Plus ma zyskać drugie, alternatywne połączenie kolejowe. Nowa linia klejowa ma połączyć kopalnię z lubelskim lotniskiem w Świdniku. Tym samym ślepo zakończona krótka linia kolejowa ze stacji Świdnik Miasto do lotniska zostanie wydłużona do kopalni.
- Zgodnie ze Wstępnym studium planistyczno-prognostycznym dla Projektu pod nazwą Utworzenie połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/LW Bogdanka włączenie linii kolejowej do Łęcznej do istniejącej linii kolejowej przewiduje się przez poprzez posterunek odgałęźny w km około 2+700 linii kolejowej nr 581 Świdnik – Świdnik Port Lotniczy - potwierdza Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie.
Krótka, licząca nieco ponad dwa kilometry linia kolejowa nr 581 otwarta została 17 grudnia 2012 r. Pociągi pasażerskie kursowały na lotnisko do 24 listopada 2020 r., po czym je przejściowo zawieszono. W kolejnym roku ruch wznowiono, kończąc go definitywnie 7 listopada 2021 r.
Większa część trasy na lubelskie, a właściwie świdnickie lotnisko ma odzyskać nowe życie wraz z budową nowej linii kolejowej do kopalni LW Bogdanka. Projektowana linia kolejowa zgodnie z preferowanym wariantem będzie prowadziła poczynając od Świdnika przez Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczną, Starą Wieś, Turowolę, Puchaczów i Bogdankę. Jednocześnie przewiduje się budowę następujących przystanków i stacji kolejowych: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów oraz LW Bogdanka. W ramach projektowanej linii kolejowej przewiduje się jej włączenie w bocznicę LW Bogdanka.
Na razie nie wiadomo, czy linia będzie przebiegać przez teren objęty występowaniem szkód górniczych.
- Na obecnym etapie Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie nie posiada informacji w zakresie występowania szkód górniczych na terenie objętym inwestycją stwierdza Remigiusz Małecki.
Obecnie ruch pociągów towarowych do kopalni odbywa się nieco okrężną trasą Jaszczów – Bogdanka. Planowana budowa nowej linii umożliwi dojazd do pracy górników transportem kolejowym. Inwestycja ma być sfinansowana głównie ze środków rządowych. Projekt budowy drugiej linii kolejowej do Bogdanki znalazł się w kwietniu 2022 r. na ostatecznej liście inwestycji zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu Kolej Plus.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.