PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 maja 2022 06:07 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 1,756 odsłon

Ślązacy latają z Wrocławia, Dolnoślązacy z Pyrzowic

- W letniej ofercie Lotniska Wrocław jest aż 86 połączeń, z czego 56 to niskokosztowe, 23 czarterowe i 7 sieciowych – mówi Dariusz Kuś
fot: Materiały prasowe

- 15 lat temu, kiedy zostałem prezesem, to było zupełnie inne lotnisko, które obsługiwał niecałe 0,5 mln pasażerów, a w 2019, czyli w najlepszym roku, już było ich aż 3,5 mln – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie DARIUSZ KUŚ, prezes Portu Lotniczego Wrocław im. Mikołaja Kopernika.

Jak lotnisko wychodzi z pandemii?
W tegorocznym sezonie letnim mamy już ponad 80 kierunków. To oznacza, że siatka połączeń jest już zbliżona do czasów sprzed pandemii. Przewoźnicy w szybkim tempie przywracają kierunki, zwiększają liczbę rejsów na już istniejących, a także uruchamiają nowe połączenia. W nowym rozkładzie lotów jest aż osiem nowości w ofercie przewoźników niskokosztowych: Sztokholm - Arlanda, Wenecja-Treviso, Turyn, Oslo-Gardermoen, Barcelona-El Prat, Rodos, Tirana i Dubrownik.

Wiele kierunków powróciło też po pandemicznej przerwie lub zostało utrzymanych po sezonie zimowym. Przywracaniu ruchu lotniczego sprzyja oczywiście znoszenie obostrzeń związanych z pandemią. Co ważne, mamy już rozwiniętą ofertę przewoźników sieciowych i naprawdę bogaty zestaw kierunków niskokosztowych, w tym południowych, do Europy Zachodniej, krajów skandynawskich czy brytyjskich, jak również zestaw atrakcyjnych i bardzo popularnych kierunków czarterowych. To pokazuje mocny atut: wrocławski port w ostatnich kilkunastu latach rozwijał się i nadal rozwija równomiernie, zwiększa się liczba połączeń sieciowych do najważniejszych europejskich hubów przesiadkowych – jak Frankfurt, Amsterdam, Monachium, Zurych czy Kopenhaga .

Systematycznie rozbudowuje się też oferta tanich linii oraz biur podróży. Ciekawie rośnie także segment połączeń krajowych z Wrocławia. W tym sezonie, oprócz 6 rejsów dziennie do Warszawy, mamy dwa połączenia niskokosztowe: Gdańsk oraz Olsztyn-Mazury. Dodam, że warto też zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój kierunków skandynawskich. Jesienią doszło połączenie do Billund w Danii, teraz utrzymane, pojawiło się także wspomniane nowe połączenie do lotniska Sztokholm-Arlanda, czyli głównego portu szwedzkiego.

Odnowione jest też połączenie na lotnisko Sztokholm-Skavsta. Do Oslo lata z Wrocławia już trzech przewoźników: Ryanair i WizzAir na lotnisko Torp, a teraz linie Norwegian uruchomiły połączenie na lotnisko Gardermoen. To główny port Norwegii i hub przesiadkowy, podobnie jak Sztokholm-Arlanda. Norwegian to przewoźnik niskokosztowy, ale w obrębie Skandynawii funkcjonuje jak linie sieciowe, czyli można kupić bilet łączony z Wrocławia np. do Bergen z przesiadką w Gardermoen.

Czy letni rozkład lotów będzie sprzyjał turystom?
Zdecydowanie! Łącznie w ofercie Portu Lotniczego Wrocław znajdziemy aż 86 połączeń, z czego 56 niskokosztowych, 23 czarterowe i 7 sieciowych. W nowym rozkładzie, wśród 56 połączeń niskokosztowych, mamy szeroki wachlarz kierunków południowych. W tym aż 9 połączeń do Włoch, 6 do Hiszpanii, 4 do Grecji, w tym Ateny, Kreta Chania, Korfu i Rodos. Wśród innych typowo wakacyjnych kierunków mamy m.in. Maltę, Dubrownik, Zadar i Split w Chorwacji, Podgoricę w Czarnogórze, Burgas w Bułgarii, Pafos i Larnakę na Cyprze czy gruzińskie Kutaisi.

Propozycje biur podróży także są różnorodne. Podróżni mają do wyboru w sumie 23 takie połączenia: 8 greckich, 3 hiszpańskie, 3 tureckie, po 2 w Egipcie, Tunezji i Bułgarii, a także Tiranę, Maderę i LameziaTerme we Włoszech. Liczymy również na odbudowę ruchu przyjazdowego. Sprzyja temu różnorodność kierunków z różnych stron Europy i oczywiście znoszenie obostrzeń pandemicznych. Wrocław i cały Dolny Śląsk są turystycznie bardzo atrakcyjne i mają w tym względzie wyrobioną, mocną międzynarodową markę.

Jakie są plany na ten rok?
Według szacunków, w tym roku obsłużymy blisko 2,4 mln pasażerów, co oznaczania wyraźny wzrost w porównaniu do 1,4 mln podróżnych w ubiegłym roku. Jednak w 2021 ruch lotniczy przez cztery miesiące był praktycznie zawieszony. Dlatego punktem odniesienia pozostaje rok 2019, ostatni pełny przed pandemią i rekordowy w historii wrocławskiego lotniska, kiedy obsłużyliśmy 3,5 mln pasażerów.

Czy bliskość Śląska i dobre, dzięki autostradzie A4, połączenie drogowe powoduje, że mieszkańcy Górnego Śląska korzystają z wrocławskiego lotniska?
Taka sama droga jest z Katowic do Wrocławia, jak z Wrocławia do Katowic. Mieszkańcy województwa śląskiego korzystają z portu wrocławskiego, podobnie jak Dolnoślązacy jeżdżą do Pyrzowic. Oba lotniska zapewniają dobre skomunikowanie południowej Polski ze światem. Katowice mają rozbudowany ruch czarterowy, natomiast mocną stroną Wrocławia jest segment sieciowy, czyli typowo biznesowy.

Wśród pasażerów z województwa śląskiego najwięcej podróżnych mamy z zachodniej części tego regionu, np. z Gliwic czy Rybnika, sporo również z Katowic. Dodam, że zachodnia Opolszczyzna ciąży do Wrocławia, a wschodnia do Katowic. O wyborze lotniska decyduje przede wszystkim geografia.

Od kilku lat lotnisko inwestuje w swój rozwój…
W trakcie pandemii zatrzymaliśmy nasze inwestycje, ponieważ mogliśmy to zrobić. Teraz wracamy do już przygotowanych programów. Zakładają rozwój zarówno części lotniczej, tzw. strefy airside, jak również infrastruktury towarzyszącej. W ramach strefy airside rozbudujemy płytę postojową i inne elementy infrastruktury lotniska, które będą miały podwójne zastosowanie: cywilne i wojskowe. Wynika to z faktu, że w toku jest inwestycja polegająca na budowie we Wrocławiu bazy logistycznej dla armii amerykańskiej.

Podkreślam, że nasze inwestycje będą dostępne zarówno dla wojsk amerykańskich, jak i dla ruchu cywilnego. W zakresie infrastruktury towarzyszącej zbudujemy stację paliw lotniczych oraz pewne elementy infrastruktury logistycznej. Do tego dochodzi też przygotowana inwestycja hotelowa, a o jej uruchomieniu będziemy decydować w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Powoli przymierzamy się też do rozbudowy terminalu pasażerskiego, zarówno w części przylotowej, jak i odlotowej. Mamy przygotowany projekt. Realizacja tego planu pozwoli podwoić przepustowość lotniska.

Zakładamy, że ruch lotniczy w najbliższych latach będzie wzrastał. Szacujemy, że powierzchni zacznie nam brakować ok. roku 2025 lub 2026.Koszt wszystkich planowanych inwestycji to kilkaset milionów zł. W tej chwili pracujemy nad zdobyciem dofinansowania ze środków unijnych.

Czy planowane jest połączenie kolejowe lotniska z Wrocławiem?
Tak, w tej chwili jest opracowywana koncepcja rozbudowy wrocławskiego węzła kolejowego, która uwzględnia plany doprowadzenia kolei na lotnisko. Co ważne, odpowiedni korytarz dla takiego połączenia jest przewidziany i pozostawiony w infrastrukturze transportowej w pobliżu lotniska. Prowadzi od już istniejącej linii kolejowej. W tej chwili nie jest to dla nas jeszcze kwestia priorytetowa. Kolej jest istotna, ale pamiętajmy, że wrocławski port znajduje się tylko 10 km od centrum.

Brak połączenia kolejowego nie jest tak wielkim problemem, jak w przypadku lotnisk znacznie oddalonych od centrum aglomeracji. Poza tym, wrocławskie lotnisko jest świetnie skomunikowane z miastem i regionem. Po pierwsze, port jest oddalony tylko o kilka kilometrów od najbliższego węzła na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, która bezpośrednio łączy się i z autostradą A4, i drogami ekspresowymi S5 oraz S8. Po drugie, na lotnisku znajduje się też węzeł dalekobieżnych połączeń Flixbusa, zapewniających dojazd do portu mieszkańcom zachodniej i północno-zachodniej części Polski.

Po trzecie, podróżni wrocławskiego lotniska mają do dyspozycji intensywne połączenia komunikacji miejskiej. Przed pandemią z powodzeniem funkcjonował też shuttlebus łączący Dworzec Główny i centrum miasta z lotniskiem. Wraz z powracającym ruchem lotniczym przywrócimy pewnie również to połączenie.

Katowickie lotnisko w Pyrzowicach inwestuje w rozwój przewozów cargo. A wrocławskie?
Znaczenie ruchu cargo bardzo wzrasta i oczywiście chcemy w tym partycypować. Dlatego kolejne inwestycje w tym obszarze są przed nami.

W styczniu br. minęło 15 lat od chwili, kiedy pan objął stanowisko prezesa wrocławskiego lotniska. Jak się ono zmieniło w tym czasie? (
15 lat temu to było zupełnie inne lotnisko. Świetnie pokazują to liczby: w 2007 port obsługiwał niecałe 0,5 mln pasażerów, a w 2019, czyli jak na razie w najlepszym roku, już 3,5 mln. Wtedy było kilka kierunków, dziś jest blisko 100. W ciągu tych 15 lat zmieniło się niemal wszystko.

Zbudowaliśmy nowoczesny terminal, który w tym roku obchodzi 10 urodziny, rozwinęliśmy też zaawansowaną infrastrukturę w obszarze airside. Wszystko to, wraz z dynamicznym rozwojem gospodarczym aglomeracji wrocławskiej i regionu, przyciągnęło do nas przewoźników. Co ważne, jakość działania naszego portu była i jest doceniana przez podróżnych. Od 2013 roku, przez pięć lat z rzędu, otrzymywaliśmy nagrodę Business Traveller dla najlepszego lotniska regionalnego w Polsce, przyznawaną na bazie ocen pasażerów.

W różnego rodzaju rankingach branżowych również wypadamy z najlepszą oceną w Polsce. Z tego czerpiemy olbrzymią satysfakcję. Najbardziej dumny jestem jednak z tego, że udało się zbudować ekipę oddanych, zmotywowanych i świetnie pracujących ludzi, którzy dbają o rozwój lotniska. Ich zaangażowanie i kreatywność mają ogromne znaczenie. Wszystkie sukcesy wrocławskiego portu to zasługa wspaniałej pracy tego zespołu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Lotnik 3 maja 2022 10:34:10
    Profile Avatar

    Prezes Kuś to taki długoterminowy prezes, podobnie jak A. Tomasik w Pyrzowicach. Ale jak przewozy rosną to ich kariery także

  • SLBRM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,229 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]