W przyszłym roku przypadać będzie sto dziesiąta rocznica uruchomienia jednotorowej linii tramwajowej na ul. Piekarskiej w śródmieściu Bytomia. Do tego czasu trasa ta powinna być już zmodernizowana. Wykonawcą prac ma być spółka z grupy Eurovia, zajmującej się zarówno budownictwem drogowym, jak i prowadzącej kopalnie odkrywkowe m. in. w Górach Świętokrzyskich i na Dolnym Śląsku.
- Obecnie zakres inwestycji jest na etapie projektowania. Zgodnie z zawartą umową wykonawca inwestycji „Przebudowa ul. Piekarskiej w związku z planowaną przez Tramwaje Śląskie S.A przebudową torowiska tramwajowego” ma 5 miesięcy od dnia zawarcia umowy na opracowanie dokumentacji projektowej to jest do dnia 2 lipca 2022 roku, zaś 12 miesięcy od dnia zaakceptowanej dokumentacji projektowej, na realizację robót budowlanych to jest do 2 lipca 2023 roku - wylicza Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.
Jeśli ten ostatni termin zostanie dotrzymany, to w przypadająca w listopadzie 2023 r. okrągła rocznica będzie mogła być świętowana już na nowym torowisku.
Projektantem i wykonawcą prac remontowych ul. Piekarskiej ma być spółka Eurovia Polska z siedzibą w Bielanach Wrocławskich. Pod tym samym adresem mieści się też należąca do tej samej grupy kapitałowej spółka Eurovia Kruszywa, posiadająca kopalnie odkrywkowe m. in. w Wiśniówce koło Kielc czy w Zarębie koło Lubania.
Bytomska inwestycja to zadanie angażujące nie tylko spółkę Tramwaje Śląskie, lecz także gminę, która odpowiada za etap prac związanych z przebudową drogi i sieci wodociągowej.
Linia tramwajowa na ul. Piekarskiej w Bytomiu prowadzi od Placu Kościuszki na północ, kończąc się w miejscu, gdzie dawniej była zajezdnia tramwajowa. Zajezdnia ta została zlikwidowana z uwagi na szkody górnicze.
Trasa ta stała się sławna na całą Polskę, gdyż po ul. Piekarskiej do niedawna kursował najstarszy czynny w Polsce wóz tramwajowy. Był to pochodzący z czasów stalinowskich wagon typu N produkcji chorzowskiego Konstalu, z ręcznie odsuwanymi drzwiami i pozbawionym współczesnej elektroniki stanowiskiem motorniczego.
Po drugiej wojnie światowej na ul. Piekarskiej kursował tramwaj linii 35 w relacji Bytom stacja ruchu - Kopalnia Nowy Orzeł Biały, a później dalej do Brzezin Śląskich. Tak było do 1957 r. Następnie do 1979 r. tramwaj 38 kursował tylko po ul. Piekarskiej, czyli na trasie liczącej nieco ponad kilometr. Kursowanie tego tramwaju wstrzymano, wprowadzając zastępczą komunikację autobusową.
Po protestach mieszkańców, 10 lutego 1982 r. wznowiono ruch tramwajowy na ul. Piekarskiej, tworząc zupełnie nową linię nr 38. Tramwaj ten kursował do 13 marca 2020 r., kiedy czasowo zawieszono go motywując to pandemią. Po pewnym czasie kursowanie wznowiono. Ponieważ jednak Tramwaje Śląskie pozyskały nowoczesny wagon dwukierunkowy, to linia na ul. Piekarskiej straciła nieco ze swego uroku.
Inwestycja zakłada nie tylko przebudowę ul. Piekarskiej, lecz także zbudowanie dwóch rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej, Placu Kościuszki i Sądowej oraz na skrzyżowaniu ul. Sądowej z ul. Powstańców Warszawskich. Dzięki temu tramwaj 38 będzie mógł kursować okrężnie po większej części śródmieścia Bytomia, zajeżdżając także na Plac Sikorskiego - czyli bytomski dworzec tramwajowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.