Sześćdziesiąt pięć lat temu, 16 kwietnia 1957 r., utworzony został Wielkopolski Park Narodowy. To jedyny z polskich parków, przez który w soboty kursują pociągi pasażerskie napędzane węglem. Obecnie jednak, z uwagi na trwającą od połowy marca przerwę modernizacyjną, nie zobaczymy parowozów na tej trasie.
Nie brakuje też górniczych akcentów w obrębie parku. Najwyższym wzniesieniem Wielkopolskiego Parku Narodowego jest Osowa Góra (131 m n.p.m.). Dosłownie u jej podnóża, na terenie miasta Mosina w dzielnicy Pożegowo, znajduje się kąpielisko Glinianki. Utworzono je w lipcu 2013 r. na terenie dawnej kopalni odkrywkowej. Wydobywano tam glinę ceramiczną. Po zakończeniu eksploatacji wyrobisko zapełniło się wodą. Teren został uporządkowany, zbudowano tam wieżą widokową i przebieralnię.
Krajobraz Wielkopolskiego Parku Narodowego stanowią lasy, pola i jeziora polodowcowe. Przez skrawek parku przebiega droga ekspresowa S-5, a na dłuższym dystansie droga wojewódzka nr 311. Po terenie parku prowadzą także dwie czynne linie kolejowe. Jedna z nich, łącząca Wolsztyn i Poznań, częściowo obsługiwana jest przez parowozy z parowozowni w Wolsztynie. Pociągi opalane węglem przez teren WPN przejeżdżają między Stęszewem a Rosnówkiem.
Jednak od 13 marca do 11 czerwca 2022 r. pociągi w ogóle nie kursują pomiędzy Wolsztynem a Grodziskiem Wielkopolskim z uwagi na remont. Powrót sobotnich kursów parowozów ma więc nastąpić 18 czerwca. Od tego dnia c soboty składy prowadzone parowozem będą wyjeżdżać z Wolsztyna w stronę Poznania o 6:14 oraz 13:52.
Wielkopolski Park Narodowy zajmuje ponad 75 km kw. Zasadnicza jego część znajduje się pomiędzy miastami Stęszew, Puszczykowo i Mosina. Park posiada także kilka niewielkich enklaw.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.