Po letnich wakacjach ma zostać definitywnie zakończony ruch pociągów przez ostatni czynny w Polsce most zwodzony nad Regalicą oraz nad ul. Szklaną w Szczecinie. Inwestycja mająca usprawnić transport towarów do portu w Szczecinie spowoduje także zmiany w dojeździe do składu węgla, znajdującego się tuż obok mostu.
To już kolejny wyznaczony termin zakończenia ruchu kolejowego na częściowo zabytkowym moście. Pod koniec 2020 r. zakładano, że pociągi po przedwojennym moście będą kursować nie dłużej, niż do czerwca 2021 r. Ten termin nie został dotrzymany.
- Wstrzymanie ruchu pociągów przez most zwodzony na Regalicy linią 273 nastąpi we wrześniu 2022 roku. Na razie nie ustalono jeszcze konkretnego dnia w którym zostanie zamknięta linia i most. Pociągi nie będą kursować tą trasą przez rok czyli do września 2023. Wykonawca uzyskał już akceptację dla nowej organizacji ruchu w związku z prowadzonymi robotami. Przęsła mostu zostaną zdemontowane i przekazane na rzecz PKP, jako majątek trwały. Wyjątkiem jest przęsło zabytkowe, które pozostanie na miejscu. Prace na miejscu już trwają. Jest to jedna z największych inwestycji realizowanych przez Wody Polskie w skali kraju - informuje Michał Kaczmarek, Rzecznik Prasowy Wód Polskich w Szczecinie.
Regalica to jedna z odnóg Odry na terenie Szczecina. Pociągi przejeżdżają ponad nią stalowym mostem, którego południowy przyczółek znajduje się w szczecińskiej dzielnicy Podjuchy, a północny - na trudno dostępnym, zalesionym brzegu wyspy Zaleskie Łęgi. Nowy most nad Regalicą będzie usytuowany na wschód od istniejącego. W odróżnieniu od obecnego ma być dwutorowy. Będzie też usytuowany znacznie wyżej, aby bez przeszkód mogły pod nim przepływać jednostki pływające.
Inwestycja będzie się wiązać ze zmianą organizacji ruchu do dużego składu węgla, znajdującego się na zachód od mostu nad Regalicą i ul. Szklaną. Obecnie ul. Szklana przebiega tuż przy południowym przyczółku mostu i jest pod mostem nieraz zalewana, w razie podwyższonego poziomu wody w Regalicy. W ramach inwestycji dla ul. Szklanej zaprojektowany został wiadukt zlokalizowany przed istniejącym przyczółkiem. Oznacza to, że ul. Szklana zostanie odsunięta od rzeki.
Nawet w trakcie prac przy rozbiórce i budowie nowego mostu dojazd do składu węgla nie zostanie zamknięty.
- Trasa dojazdu do składu węglowego będzie przebiegała wyłączoną z użytku ul. Szklaną, od przejazdu kolejowego ul. Szklanej do garaży zlokalizowanych na wysokości składu - informuje Michał Kaczmarek.
Inwestycja wymusi zmianę w ruchu pociągów, które będą musiały jeździć objazdem przez Szczecin Dąbie. Dotknie to nie tylko składy towarowe, lecz także pociągi pasażerskie. Przez most nad ul. Szklaną i nad Regalicą jeżdżą bowiem pociągi osobowe Kostrzyn - Szczecin oraz szereg pociągów pośpiesznych, np. Górski z Rzeszowa do Szczecina, Chełmoński z Krakowa do Świnoujścia, Przemyślanin z Przemyśla do Świnoujścia, czy też Matejko z Przemyśla do Szczecina.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.