O ogłoszeniu przetargu na rozbudowę głównej linii kolejowej przecinającej Katowice poinformowała w czwartek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To kolejne duże zamówienie w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tego połączenia z dwóch do czterech torów - pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie niewielkiej części prac w terenie (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W połowie stycznia br. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy - Most Wisła, Zabrzeg - Zebrzydowice oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe.
Podczas konferencji prasowej z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował o ogłoszeniu przetargu na odcinek Katowice Szopienice - Katowice - Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice).
Zaprojektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.
Zgodnie z prezentacją prezesa PLK zmodernizowane mają zostać stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają też nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.
Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.
Prezes Merchel podał w czwartek, że wybór wykonawcy dla tego zadania planowany jest obecnie na przełom trzeciego i czwartego kwartału br., a rozpoczęcie prac w terenie - na początek 2023 r. Termin realizacji prac w terenie określony jest na 48 miesięcy (w przypadku pozostałych kontraktów przedsięwzięcia to 42 miesiące). PLK złożyły już w styczniu br. wniosek o dofinansowanie projektu z CEF.
W ub. roku PLK zamówiły za ponad 0,5 mln zł zaplanowanie prac na odcinkach Będzin - Katowice Szopienice Płd. i Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice tak, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Katowic i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt prowadzony będzie bowiem w silnie zurbanizowanym obszarze, przecinając w wielu miejscach lokalne i ponadlokalne drogi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.