Od Nowego Roku Zarząd Transportu Metropolitalnego, organizujący komunikację miejską na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zacznie zastępować dotychczasowe linie autobusowe do lotniska Katowice własnymi liniami autobusowymi, tzw. metroliniami.
Jak wynika z informacji ZTM najpierw, w noc noworoczną, linie AP2 i AP4 zostaną zastąpione przez metrolinię M19, a linia AP3 - przez metrolinię AP. W kolejnych miesiącach inna nowa metrolinia ma zastąpić dotychczasową AP1.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zajmuje się m.in. transportem.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.
Uruchomienie przez Metropolię w listopadzie 2018 r. czterech specjalnych autobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie przez nią od początku stycznia 2019 r. organizacji całości komunikacji miejskiej - od trzech dotychczasowych samorządowych organizatorów.
Szybkie linie lotniskowe, oznaczone literami AP (airport) i liczbami, były jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii. Uruchamiane od tego roku, finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne, oznaczone literą M i liczbami, są jedną z kolejnych. Dotąd, w trzech etapach 8 maja, 3 lipca i 7 sierpnia br., wprowadzono 10 metrolinii. Docelowo ma ich być ponad 30.
Jak przekazał ZTM w nocy z 31 grudnia br. na 1 stycznia 2022 r linie AP2 (Katowice - lotnisko, przez Sosnowiec i Będzin) oraz AP4 (wydłużenie AP2 do Tychów) zostaną zastąpione linią M19 (Sosnowiec - lotnisko, z kilkunastoma przystankami). Linię AP3 (bezpośrednia Katowice - lotnisko) zastąpi linia metropolitalna AP, kursująca tą samą trasą przez całą dobę co 30 min; w nocy co 60 min.
ZTM uściślił, że kursy linii lotniskowych, rozpoczynające się przed północą, a kończące po północy wykonane zostaną zgodnie z dotychczasowymi rozkładami jazdy. Kursy po północy będą realizowane wg nowych rozkładów jazdy przez linie metropolitalne.
Linia AP4 ulega likwidacji. Połączenie Tychów z Katowicami w nocy zapewni planowana do uruchomienia w najbliższych miesiącach linia M10. Do tego czasu w dni wolne nocne połączenia między Tychami a Katowicami zapewni linia 1N. Ponadto do uruchomienia nowych metrolinii z Gliwic, Zabrza, Bytomia oraz Piekar Śląskich do lotniska, utrzymana zostanie linia AP1.
W kontekście wdrażania systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominali, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Metrolinie traktowane są nie jako konkurencja, ale jako dopełnienie połączeń kolejowych - do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.