- Jako 6-7 gospodarka UE jesteśmy dopiero na 15-16 miejscu unijnych eksporterów do Chin – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie JANUSZ PIECHOCIŃSKI, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja, były wicepremier i minister gospodarki.
Izba Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja powstała w kwietniu 2016 roku z inicjatywy polskich przedsiębiorców. Czy z perspektywy ponad 5 lat działalności okazała się przydatna we współpracy Polski i Azji oraz Chin?
Założycielami było 17 firm, a dzisiaj mamy już blisko 100, to pokazuje bezsprzecznie że firmy pozytywnie oceniają to co robimy. Wystarczy wejść na stronę www.polandasia.com i przejrzeć zawartość naszych comiesięcznych newsletterów, aby przekonać się jak pracujemy, co inicjujemy i jaką pomocą służymy w relacjach z dyplomacją, polityką , administracją, a przede wszystkim firmami z azjatyckich krajów.
Sprawdził się pomysł powołania Sekcji Narodowych Izby: Asean, Indie-Sri Lanka-Nepal, Chiny, Korea, Kraje Arabskie , Wietnam, Unia Celna oraz Kraje Azji Centralnej i wykorzystanie potencjału diaspor narodowych z tych krajów w Polsce. Izba oraz inne organizacje biznesu, i taka jest moja wizja, powinna być koordynatorem i inspiratorem działania kojarzącym ofertowy popyt z podażą firm, wspierać je w ekspansji i kontaktach na odleglejszych i trudniejszych, niż już nam dobrze znany rynek europejski.
Mówimy naszym partnerom, nie tylko członkom Izby, razem budujemy potencjał kontaktów, działań i weryfikujmy wiarygodność azjatyckich partnerów. Odpowiadamy też za jakość i wiarygodność polskiej oferty, bowiem jesteśmy ambasadorami polskiej przedsiębiorczości na świecie. Potrafmy dzielić się informacją i wiedzą, współpracujemy z ambasadami krajów azjatyckich, agencjami handlu i inwestycji, uczestniczymy w targach i wystawach, organizujemy debaty i fora dyskusyjne. W kontaktach z naszymi partnerami, zawsze jesteśmy gotowi nie tylko wtedy kiedy to my mamy interes, ale także wtedy kiedy to nasi kontrahenci potrzebują kontaktów czy pomocy w przygotowaniu relacji gospodarczych.
Izba oferuje dla swoich członków szereg usług związanych z doradztwem gospodarczym, analizą ekonomiczną oraz szeroko pojętymi usługami z zakresu PR. Z jakim skutkiem?
Izba jest silna poprzez aktywność członków i partnerów, wykorzystanie ich potencjału i oferty. To Izba tworzy nową przestrzeń dla ich ekspansji, rozwoju oraz do dobrze przygotowanej internacjonalizacji. W ciągu 6 lat działania Izba zorganizowała kilkaset wydarzeń, prezentacji oraz analiz rynku, w których wykazała atrakcyjność współpracy z Polską i polskimi przedsiębiorcami, wykorzystaliśmy tysiące dobrych kontaktów do współpracy firm i diaspory azjatyckiej w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
I Chiny ciągle wydobywają olbrzymie ilości węgla i mają gospodarkę opartą na nim