- Będą korzystne zmiany dla firm zatrudniających cudzoziemców – mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie MICHAŁ WYSŁOCKI, ekspert Business Centre Club ds. legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców w Polsce, dyrektor Działu Prawa Imigracyjnego Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
Czy postulowane przez Business Centre Club zmiany w zasadach i procedurach zatrudniania cudzoziemców w Polsce mają realne szanse, by wejść w życie?
Tak. Stosowana nowelizacja przepisów regulujących pobyt i pracę cudzoziemców znalazła poparcie w Sejmie i obecnie czeka na rozpoznanie przez Senat. Wiele wskazuje na to, że nowelizacja może obowiązywać już z początkiem 2022 roku. Czekają nas zmiany korzystne dla firm zatrudniających cudzoziemców, które mogą rozwiązać jeden z ich największych problemów – skrócić czas potrzebny na relokację cudzoziemca do Polski oraz czas oczekiwania na odpowiedni dokument uprawniający cudzoziemca do pobytu lub pracy w Polsce.
Jakie będą zasadnicze zmiany, ułatwienia?
Obywatelom Ukrainy, Rosji, Białorusi, Gruzji, Armenii lub Mołdawii będzie można, na podstawie jednego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, powierzyć mu pracę na okres aż 2 lat, a po tym czasie otrzymają pracę na podstawie kolejnych oświadczeń.
Dzięki temu nie będzie trzeba wnioskować o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca. Szybciej też uzyska się nowy dokument legalizujący pracę cudzoziemca w przypadku jego awansu lub zmiany warunków pracy. Wydłużeniu o 7 dni ulegnie termin zawiadomienia urzędu pracy o rozpoczęciu wykonywania pracy przez cudzoziemca na podstawie „oświadczenia”. To znacznie ułatwi wykonanie tego obowiązku, który często był trudny do spełnienia. Ogranicza to także ryzyko otrzymania kary grzywny za niepowiadomienie urzędu w terminie.
Na zezwolenie na pracę cudzoziemcy będą mogli liczyć na specjalne traktowanie w urzędach wojewódzkich
Firmy, które znajdą się w planowanym ministerialnym wykazie, będą mogły liczyć na specjalne traktowanie w urzędach wojewódzkich, polegające na priorytetowym rozpoznawaniu ich wniosków o zezwolenia na pracę oraz wniosków cudzoziemców o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę.
Bez względu na ministerialny wykaz, nie będzie już konieczności zmiany zezwolenia na pracę lub zezwolenia na pobyt czasowy i pracę w przypadku zmiany nazwy stanowiska cudzoziemca, co będzie rozwiązaniem przydatnym w szczególności w przypadku awansów stanowiskowych, pod warunkiem zachowania zakresu obowiązków.
Nowe rozwiązania prawne zapewniają cudzoziemcom minimalne wynagrodzenie…
Chcąc powierzyć pracę cudzoziemcowi przebywającemu lub mającemu przebywać w Polsce, na podstawie karty pobytu w niepełnym wymiarze czasu pracy, będzie trzeba zapewnić mu wynagrodzenie odpowiadające co najmniej aktualnemu minimalnemu wynagrodzeniu, które od 1 stycznia 2022 r. będzie wynosić 3010 zł. I to nawet jeśli zgodnie z kodeksem pracy i ustawą o minimalnym wynagrodzeniu należne byłoby mu mniejsze wynagrodzenie, odpowiadające wykonanej pracy i proporcjonalne do czasu pracy.
Warunek będzie uznany za spełniony, jeśli suma wynagrodzeń otrzymywanych przez cudzoziemca za wykonywanie pracy na rzecz różnych podmiotów będzie odpowiadała co najmniej kwocie wynagrodzenia minimalnego. W zamyśle ustawodawcy ma to ograniczyć nieuczciwą konkurencję na rynku pracy.
Co z cudzoziemcami mającymi kartę pobytu, którzy zmieniają pracę?
Jeżeli cudzoziemiec posiada już zezwolenie na pobyt czasowy i pracę u aktualnego pracodawcy wskazanego w treści decyzji, wtedy uzyska możliwość złożenia wniosku o zmianę posiadanego zezwolenia na pobyt i pracę, wskazując nowego pracodawcę lub zleceniodawcę.
Decyzja o zmianie zezwolenia, pozwalająca na podjęcie pracy w nowej firmie, powinna zostać wydana znacznie szybciej niż obecnie trwa uzyskiwanie nowego zezwolenia na pobyt i pracę.
W ciągu ilu dni od złożenia wniosku, cudzoziemiec uzyska zezwolenie na pobyt czasowy i pracę?
Ustawodawca chce zmobilizować urzędy wojewódzkie do wydawania cudzoziemcom decyzji m.in. o zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę w terminie do 60 dni, który uznany został za realny i możliwy do dotrzymania. Jeśli w praktyce urzędy dostosują się do tego terminu, pracodawcy zyskają większą pewność co do tego, kiedy cudzoziemiec, którego zamierzają zatrudnić, otrzyma zezwolenie legalizującego jego pobyt i pracę w Polsce.
Ponadto nowelizacja przewiduje specjalny tryb rozpoznania wniosków o zezwolenie na pobyt i pracę cudzoziemców, którzy na decyzję czekają od co najmniej 2020 roku. Pracodawcy muszą być świadomi, że kandydaci do podjęcia pracy na ich rzecz będą mogli w przyszłości legitymować się zezwoleniem na pobyt czasowy i pracę wydanym w tym szczególnym trybie, dającym cudzoziemcowi dostęp do rynku pracy bez określania konkretnego podmiotu, na rzecz którego może on wykonywać pracę.
Czy ustawodawca przewiduje skrócenie czasu oczekiwania na wydanie zgody zatrudnienia cudzoziemca?
Proces relokacji do Polski cudzoziemca zamierzającego wykonywać w Polsce pracę może być w niektórych, określonych przez właściwego ministra przypadkach, istotnie skrócony, skracając tym samym czas oczekiwania na przyjazd pracownika do Polski i rozpoczęcie przez niego pracy oraz zmniejszając niebezpieczeństwo rezygnacji kandydata z oferty pracy w związku ze zbyt długim oczekiwaniem na relokację.
Skutki regulacji będą jednak zależeć od treści przepisów wykonawczych oraz podporządkowania się konsulatów RP i urzędów wojewódzkich tym przepisom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Cywilizacja prawa dot. zatrudniania cudzoziemców to właściwy kierunek uzupełnienia polskiego rynku pracy