Przez teren likwidowanej KWK Centrum w Bytomiu miała zostać zbudowana droga, prowadząca w rejon stadionu KS Polonia Bytom. Nadal nie wiadomo, kiedy droga powstanie, gdyż miasto kolejny raz nie uzyskało dofinansowania na tą inwestycję. Na razie zadbano o kwestię własnościowe terenu planowanej trasy.
- SRK Oddział KWK Centrum przekazał gminie Bytom działki pod realizację inwestycji drogowej – Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe – dla nowego ciągu drogi wojewódzkiej, łącznicy z ul. Olimpijską - informuje Wojciech Jaros ze Spółki Restrukturyzacji Kopalń w Bytomiu.
To jak na razie ostatni pokopalniany grunt w tej części miasta, jaki potrzebny był gminie Bytom.
- Gmina Bytom obecnie nie planuje przejęcia kolejnych terenów po byłej KWK „Centrum” w Bytomiu. Nadmieniam, że cześć działek gruntu niezbędnych do realizacji zaprojektowanej drogi tzw. Becetki – Bytomskiej Centralnej Trasy Północ – Południe zostały już przejęte przez gminę Bytom - potwierdza Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Pozostająca od lat w sferze planów Becetka ma liczyć 7,4 km długości i ułatwić przejazd od strony Tarnowskich Gór w kierunku Chorzowa z ominięciem śródmieścia Bytomia. Becetka ma się odgałęziać od drogi krajowej nr 11 (Bytom - Kołobrzeg) mniej więcej na południe od dzielnicy Stroszek, następnie ma przeciąć drogę krajową nr 94 (Zgorzelec - Bytom - Korczowa), i poprzez ul. Łagiewnicką dotrzeć do drogi krajowej nr 79 (Bytom - Warszawa).
- Warto podkreślić, że gmina Bytom stara się za każdym razem o pozyskanie środków zewnętrznych na realizację Becetki. W ramach Programu „Polski Ład” został złożony projekt o dofinansowanie projektu „Bytomska Centralna Trasa Północ – Południe BCT N-S jako nowy ciąg drogi wojewódzkiej – etap I” na kwotę 336 mln zł, a wnioskowana kwota dofinansowania to ponad 319 mln zł, jednak nie uzyskał on dofinansowania. Mimo to gmina będzie podejmować dalsze starania o pozyskanie środków zewnętrznych – krajowych lub z Unii Europejskich na realizację tego przedsięwzięcia, które znacznie odciążyłoby centrum miasta i część dzielnic miasta z ruchu drogowego - deklaruje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Pięć lat wcześniej Bytom starał się o mniejsze pieniądze na tę samą inwestycję. W 2016 r. złożony został przez gminę wniosek o dofinansowanie projektu w wysokości 250 mln zł w ramach Działania 6.1 drogi wojewódzkie Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego na lata 2014-2020. Wniosek znalazł się na liście rezerwowej i nie doczekał się realizacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.