17 października 2010 16:03
:
:
autor: Jerzy Chromik - Trybuna Górnicza
WUG: Pięć zadań badawczych czeka na twórcze rozwiązania
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Całość można tego programu można
określić w skrócie „wolne
żarty”
W pięciu tematach badawczych znalazło
się miejsce na :
1. opracowanie nowej kategoryzacji
zagrożeń naturalnych..
5 opracowanie zasad zatrudniania
pracowników w warunkach zagrożenia
klimatycznego
Oba tematy być możliwe są warte
analizy ale na 100% znajdą się na
końcu listy sensownego wydania
skromnego funduszu 10 mln złotych.
Bardzo wątpliwa jest suma pieniędzy
przeznaczona na te projekty, które
można wykonać w krótkim okresie
czasu, w ramach prac statutowych
Instytucji Górniczych i Pracy.
Ewenementem wydaje się temat 2.
opracowanie zasad projektowania robót
górniczych w warunkach występowania
skojarzonego zagrożenia
metanowo-pożarowego w aspekcie
systemów przewietrzania.... Czy tego
nie powinien wiedzieć każdy
zatrudniony na odpowiedzialnym
stanowisku – wynieść tą wiedzę ze
studiów (czy tego już nie uczą?) i
nabyć praktykując wyuczony zawód w
górnictwie, a ugruntować i uzupełnić
uczestnicząc w szkoleniach branżowych
, konferencjach tematycznych czy
kurso-konferencjach wypoczynkowych w
Szczyrku? W przypadku gdy mu jednak by
zabrakło czasu i w/w możliwości na
podszkolenie aż trudno uwierzyć ,
żeby nie potrafił skorzystać z
informacji o dobrych praktykach
dostępnych w formie elektronicznej
(media i www) , aż trudno uwierzyć aby
na takie podstawowe sprawy wydawać
miliony !
Jak tematyka badawcza ma się do
realiów zagrożeń, przyczyn wypadków
i ich liczby podawanych przez WUG,
Panśtwową Inspekcję Pracy i inne
organy nadzoru. Od kilkunastu lat
przewijają się te same a w ostatnich
latach uwupulkone przez WUG czy PIP
poniższe przyczyny:
1. 70% wypadków z winy pracownika -
2. 50% wypadków w transporcie i
odstawie
3. 50% wszystkich wypadków efektem
trzech przyczyn: nieprawidłowego stanu
dróg dojścia i przemieszczania się
załogi, spadnięcia lub stoczenia się
mas czy brył skalnych, a także
spadnięcia innych przedmiotów
4. Skutki wypadków spowodowanych
wybuchami, pożarami, tąpnięciami,
zawałami jak i oddziaływania
czynników klimatycznych można
ograniczyć gdyby był szczelny system
ewidencji pracowników w rejonach
zagrożenia - powtarza prezes Litwa
Żadnego nie ma w tematach badawczych.
Całość można tego programu można określić w skrócie „wolne żarty” W pięciu tematach badawczych znalazło się miejsce na : 1. opracowanie nowej kategoryzacji zagrożeń naturalnych.. 5 opracowanie zasad zatrudniania pracowników w warunkach zagrożenia klimatycznego Oba tematy być możliwe są warte analizy ale na 100% znajdą się na końcu listy sensownego wydania skromnego funduszu 10 mln złotych. Bardzo wątpliwa jest suma pieniędzy przeznaczona na te projekty, które można wykonać w krótkim okresie czasu, w ramach prac statutowych Instytucji Górniczych i Pracy. Ewenementem wydaje się temat 2. opracowanie zasad projektowania robót górniczych w warunkach występowania skojarzonego zagrożenia metanowo-pożarowego w aspekcie systemów przewietrzania.... Czy tego nie powinien wiedzieć każdy zatrudniony na odpowiedzialnym stanowisku – wynieść tą wiedzę ze studiów (czy tego już nie uczą?) i nabyć praktykując wyuczony zawód w górnictwie, a ugruntować i uzupełnić uczestnicząc w szkoleniach branżowych , konferencjach tematycznych czy kurso-konferencjach wypoczynkowych w Szczyrku? W przypadku gdy mu jednak by zabrakło czasu i w/w możliwości na podszkolenie aż trudno uwierzyć , żeby nie potrafił skorzystać z informacji o dobrych praktykach dostępnych w formie elektronicznej (media i www) , aż trudno uwierzyć aby na takie podstawowe sprawy wydawać miliony ! Jak tematyka badawcza ma się do realiów zagrożeń, przyczyn wypadków i ich liczby podawanych przez WUG, Panśtwową Inspekcję Pracy i inne organy nadzoru. Od kilkunastu lat przewijają się te same a w ostatnich latach uwupulkone przez WUG czy PIP poniższe przyczyny: 1. 70% wypadków z winy pracownika - 2. 50% wypadków w transporcie i odstawie 3. 50% wszystkich wypadków efektem trzech przyczyn: nieprawidłowego stanu dróg dojścia i przemieszczania się załogi, spadnięcia lub stoczenia się mas czy brył skalnych, a także spadnięcia innych przedmiotów 4. Skutki wypadków spowodowanych wybuchami, pożarami, tąpnięciami, zawałami jak i oddziaływania czynników klimatycznych można ograniczyć gdyby był szczelny system ewidencji pracowników w rejonach zagrożenia - powtarza prezes Litwa Żadnego nie ma w tematach badawczych.