Mniejszy VAT na ciepło, gaz i prąd, mniejsza akcyza na benzynę i olej napędowy. Rząd swoją tarczę antyinflacyjną oparł na zmniejszeniu kosztów paliw i energii. Dlaczego? Bo te koszty przekładają się na wzrost cen żywności, odzieży, czynszu, transportu, remontów, inwestycji różnego rodzaju. Nadal nie wszyscy z nas zdają sobie z tego sprawę.
Od kiedy, ile i czy w ogóle zapłacimy mniej? Plany są następujące. Od stycznia na trzy miesiące rząd chce obniżyć stawkę VAT na energię elektryczną.
– Wprowadzamy też obniżkę stawki VAT na gaz ziemny z poziomu 23 proc. na poziom 8 proc. – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej.
Dodał, że jest to ukłon w stronę tych wszystkich, którzy potrzebują wsparcia ze strony państwa i dotyczy to całego społeczeństwa. I rzeczywiście już 30 listopada 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt Ministra Finansów dotyczący zmian w akcyzie i podatku od sprzedaży detalicznej.
Warto pamiętać, że przepisy prawa unijnego nie pozwalają na wyzerowanie danin obciążających energię i paliwa. Umożliwiają jedynie ich zmniejszenie do unijnego minimum. Z tej właśnie możliwości skorzysta Polska.
Do unijnego minimum rząd obniża: stawki akcyzy na olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę silnikową, gaz skroplony LPG (w okresie od 20 grudnia 2021 r. do 31 maja 2022 r.), akcyzę na energię elektryczną (od 1 stycznia 2022 r. do 31 maja 2022 r.). Projekt zakłada również zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych. Obecnie obowiązująca stawka wynosi 5 zł/1 MWh. Zwolnienie z podatku obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie ustawy do 31 maja 2022 r.
Na ceny paliw wpływa również podatek od sprzedaży detalicznej. Dlatego Polska zrezygnuje z poboru tego podatku od sprzedaży paliw silnikowych na trzy miesiące.
Rząd wyliczył, że łączny koszt dla budżetu wyniesie 1,5 mld zł. W tym: obniżka akcyzy na paliwa silnikowe i energię elektryczną – 1,3 mld zł, zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych – 0,1 mld zł, wyłączenie sprzedaży paliw silnikowych z podatku detalicznego – 0,146 mld zł.
Obniżki akcyzy i rezygnacja z podatku detalicznego od sprzedaży paliw silnikowych to niejedyny podatkowy element tarczy antyinflacyjnej. Wdrażane przez MF rozwiązania zakładają również obniżki VAT na dostawy gazu (z 23 proc. na 8 proc.) i energii elektrycznej (z 23 proc. do 5 proc.) w okresie od stycznia do marca 2022 r.
Tarcza zostaje też uzupełniona o kolejny element – obniżamy z 23 proc. na 8 proc. VAT na energię cieplną na trzy miesiące (styczeń-marzec 2022). Na zmianach skorzysta ok. 6,5 mln gospodarstw domowych. Dla budżetu to koszt ok. 0,5 mld zł.
– Łącznie wszystkie nasze działania antyinflacyjne to koszt ok. 10 mld zł – poinformował premier Mateusz Morawiecki. – Te wszystkie działania, które będą kosztami poniesionymi przez budżet państwa, powodują, że w kieszeniach obywateli zostanie więcej środków.
A kiedy spadną ceny na stacjach paliw? Ceny ropy na światowych giełdach delikatnie idą w dół, po panice wywołanej przez nowy wariant koronawirusa Omikron. Jeśli do tego dołożymy obniżki podatków zastosowane przez polski rząd, już w styczniu powinniśmy zobaczyć niższe ceny na stacjach paliw.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.