Baza paliw PERN w Dębogórzu przeładowała już w tym roku ponad 2 mln t tych produktów, które docierają tam drogą morską. Taki wynik zdarzył się pierwszy raz w historii. Jak podkreśla spółka, baza produktowa w Dębogórzu to kluczowy obiekt dla dywersyfikacji dostaw paliw do Polski.
Baza paliw PERN w Dębogórzu zanotowała na swoim koncie wielki sukces. Po rozładowaniu tankowca Hafnia Sunda, który dotarł do nas z dostawą blisko 40 tys. m sześc. oleju napędowego, baza przeładowała w tym roku ponad 2 mln t paliw dostarczonych transportem morskim. Taki wynik zdarzył się po raz pierwszy w historii - ogłosiła w poniedziałek spółka.
PERN zaznaczył przy tym, że baza w Dębogórzu o kluczowe ogniwo zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Znajdujący się tam terminal produktów naftowych, jak podkreślono w informacji, umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata.
PERN przypomniał jednocześnie, iż baza paliw w Dębogórzu powiększyła się niedawno o dwa nowe zbiorniki o pojemności po 32 tys. m sześc. każdy. Dzięki rozbudowie, jej pojemość magazynowa wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Obecnie realizowana jest tam budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku - przekazała spółka.
Według PERN, już niebawem baza paliw w Dębogórzu będzie mogła korzystać z obecnie rozbudowywanego kolejowego frontu załadunkowego wraz z bocznicą kolejową - inwestycja ta obejmuje budowę nowych rurociągów i urządzeń pompowych, nowych stanowisk nalewu cystern kolejowych i nowych torów do obsługi większej liczby wagonów oraz dalszą automatyzację procesów kontrolnych i sterowniczych.
Dzięki temu znacznie zwiększą się możliwości ekspedycyjne paliw na transport kolejowy, co wzmocni stabilność krajowego i międzynarodowego rynku logistyki produktów naftowych oraz pozwoli podnieść jakość świadczonych usług w bazie paliw w Dębogórzu - wyjaśniła spółka.
PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. na terenie naszego kraju rurociągami tłoczącymi ropę naftową - w tym z Rosji, magistralą Przyjaźń, tranzytem przez Białoruś - do rafinerii PKN Orlen w Płocku oraz Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Spółka odpowiada też za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych, świadczy również usługi transportu rurociągowego produktów naftowych, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego.
Prowadzona przez PERN rozbudowa baz paliw to część realizowanego tam priorytetowego Programu Megainwestycji, przy czym pierwszy etap obejmował budowę 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m sześc. w bazach paliw w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej, a drugi etap - niedawno zakończony - to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m sześc. w bazach: w Dębogórzu, Rejowcu, Boronowie, Koluszkach, Emilianowie i Małaszewiczach.
Obecnie w PERN trwa pierwsza faza trzeciego etapu projektu, czyli budowa 7 zbiorników, o łącznej pojemności 224 tys. metrów sześc. - budowa tych obiektów obejmuje bazy produktów naftowych w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i właśnie w Dębogórzu. Przygotowując się do drugiej fazy przedsięwzięcia, spółka ogłosiła pod koniec października przetarg na wybór wykonawcy kolejnych 8 zbiorników o łącznej pojemności 256 tys. m sześc., w tym przypadku w bazach w Nowej Wsi Wielkiej, Boronowie, Rejowcu i ponownie w Dębogórzu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.