Czy wykorzystywana głównie do wywozu węgla brunatnego linia kolejowa nr 375 ma szansę na wykorzystanie w ruchu dalekobieżnym? Władze samorządowe województwa lubuskiego nie wykluczają takiej ewentualności.
Linia kolejowa nr 375 łączyła niegdyś Toporów i Międzyrzecz. Obecnie de facto funkcjonuje tylko jej wschodni i zachodni kraniec. Od Międzyrzecza sporadycznie prowadzony jest ruch pociągów na potrzeby wojska do stacji Nietoperek. Częściej kursują pociągi wywożące urobek z Kopalni Węgla Brunatnego Sieniawa, mieszczącej się we wsi Sieniawa Osiedle Górnicze. Węgiel wywożony jest stamtąd w stronę stacji węzłowej Toporów.
Oprócz tego w latach 2020 i 2021 latem kursowały w dni wolne od pracy pociągi pasażerskie na fragmencie linii wykorzystywanym przez kopalnię, ale nie do Sieniawy, lecz tylko do przystanku Łagów. Kursowanie pociągów do Łagowa w dni robocze było niemożliwe, gdyż z powodu braku urządzeń sterowania ruchem na szlaku może jednocześnie przebywać tylko jeden pociąg: albo skład towarowy obsługujący kopalnię, albo wakacyjny pociąg do Łagowa. To efekt wieloletnich zaniedbań i braku większych inwestycji ze strony PKP PLK w tę trasę.
Czy linię nr 375 czeka lepsza przyszłość? Czy pociągi z węglem będą mogły być alternatywnie kierowane także w stronę Międzyrzecza? I czy rozważane jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego złożenie wniosku do PKP PLK o odtworzenie przejezdności na całym odcinku linii 375?
- Ten fragment linii nr 375 jest brany pod uwagę w ramach potrzeby stworzenia nowej osi komunikacyjnej Żagań i Żary - Zielona Góra – Sulechów – Świebodzin – Międzyrzecz – Gorzów Wielkopolski - Szczecin, na bazie istniejących, nowych i zlikwidowanych linii kolejowych - informuje Marzena Toczek-Starybrat, kierownik Biura Prasowego UMWL.
Linia nr 375 nie jest jedyną trasą kolejową w województwie lubuskim, która po likwidacji przewozów pasażerskich ocalała dlatego, że prowadzony jest na niej ruch towarowy na rzecz górnictwa. Innym przykładem jest ślepo zakończona jednotorowa linia łącząca Kostrzyn nad Odrą i Barnówko, którą kierowane są transporty ropy naftowej i siarki z ekspedytu PGNiG w Barnówku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.